The cultural core of modern China on the example of the screen adaptation of the legend of the white snake

Ch. Yang

Abstract


The development of civilization entails the emergence of new media, that also become new channels for the dissemination of works of art and the source of apparition of new forms of art. From textual narration to the theater stage and video screen, the cross-media dissemination of the story of the White Snake can be summarized as the cross-media transmission of cultural heritage, which is also a completely new aesthetic experience that can be viewed both from the point of view of external form and from the point of view of internal content. In terms of form, the evolution of media technology has led to a change in artistic thinking, especially with regard to the formation of a character that vividly represents the cultural core of the White Snake legend on the screen. From the point of view of content, the spiritual subtext of the plot is the enduring idea of caring and humanism, which allows the cultural core of the legend of the White Snake to change its media form without changing its essence.


References


董上德. 白蛇传故事与重释性叙述. 中山大学学报. 2007. 第6期. [Дун Шаньдэ. Легенда о Белой Змее и реинтерпретационные нарративы] // Вестник Университета имени Сунь Ятсена. 2007. № 6.

Загитуллина М.В. Классические литературные феномены как историко-функциональная проблема (творчество А. С. Пушкина в рецептивном аспекте). Автореферат дис. … док. филол. наук. Екатеринбург, 2002.

Синь Юйфэн. Отношение к традиционной культуре в контексте модернизации: китайский контекст // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. Серия: Исторические науки. Культурология. Политические науки. 2023. № 1. С. 1–9.

Просеков С.А. Китайский характер и национальная психология: образцы и метаморфозы // Гуманитарный вестник. 2020. № 1(81). С. 1–30.

Арташкина Т.А., Ван Ифэй. Китайская традиционная культура как духовная и идеологическая основа китайской корпоративной культуры // Общество: философия, история, культура. 2018. № 11(55).




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/978-5-6048848-7-4-03

Refbacks

  • There are currently no refbacks.