Anglo-Saxon academic culture and Russian scientific communication: "global" and "local" in the realm of Russian science
Abstract
The past decade has been characterized by the endeavors of Russian researchers to integrate into the global academic community, a drive that has received official endorsement. This endorsement is manifested through various channels, including incentives for participation in international events, prerequisites for recipients of grants from the Russian Science Foundation (RNF), criteria for universities involved in the "5-100" and "Priority 2030" programs, as well as the stipulation of having publications in leading international journals and presenting research findings at global academic forums. However, this approach has encountered strong resistance in specific university and research circles, accentuating a dichotomy between "us" and "them." It has led some to compromise scientific ethics by resorting to publications in so-called "predatory" journals and, ultimately, spurred cross-cultural interference within the academic environment, giving rise to novel conference formats and transformations in publishing practices, among other changes. This study places particular emphasis on the impact of Anglo-Saxon academic culture on Russian scientific journals and publication standards, which have undergone substantial modifications to align with international expectations. While changes in the geopolitical landscape during 2022–2023 have prompted a reevaluation of established practices within the academic community, these new external realities do not necessarily signify a complete abandonment by Russian science of the entrenched communicative practices of the preceding decade.
Full Text:
PDF (Русский)References
Межкультурная коммуникация в современном мире / А.В. Жукоцкая, С.В. Черненькая, С.Б. Кожевников [и др.]. М.: Московский городской педагогический университет, 2018. 100 с.
Тивьяева И.В. Лингвокультурная и профессиональная адаптация текста научной статьи при переводе на английский язык // Слово. Словарь. Термин. Лексикограф: Сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции памяти доктора филологических наук, профессора Юрия Николаевича Марчука, Москва, 01–02 марта 2019 года. М.: Московский государственный областной университет, 2019. С. 607–614.
Сулейманова О.А. К вопросу о нормативности письменного академического дискурса // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2017. № 2(26). С. 52–61.
Suleimanova O.A., Lykova T.A. Academic writing details in critical perspective // Training, Language and Culture. 2023. Vol. 7. No. 3. P. 94–102.
Меркулова М.Г., Сатюкова Е.Г. "Английскость" в отечественном литературоведении: теоретическое осмысление и изучение понятия // Гуманитарные исследования. 2010. № 4(36). С. 221–226.
Тарева Е.Г. Русский язык как инструмент становления наднациональной коллективной идентичности иностранных обучающихся // Русский язык за рубежом. 2022. № 2(291). С. 21–26.
Тивьяева И.В., Кузнецова Д.Л. Компаративный анализ структурно-содержательной организации аннотаций к русскоязычным и англоязычным научным статьям // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 3. С. 139–152.
Сулейманова О.А., Водяницкая А.А. Academic Recycling как новая реальность: проблема определения цифровой идентичности современного исследователя // Общество. Коммуникация. Образование. 2022. Т. 13. № 1. С. 48–56.
DOI: http://dx.doi.org/10.31312/978-5-6048848-7-4-14
Refbacks
- There are currently no refbacks.