TIME, MEMORY, TRAUMA: BETWEEN BEING AND NON-BEING

N. A. ARTEMENKO / Н.А. АРТЁМЕНКО

Abstract


There are such concepts and terms, adherence of the epoch to which works as diagnostics of this epoch, a sign of the epoch. For our time such concepts of course are the concepts of «memory» and «trauma». These two concepts are firmly connected in the minds of not only researchers of history, but also in the everyday consciousness of modern man, which makes it possible to speak of a и «boom» of memory, provoking close attention to the past, to narratives about the past, to ways of their folding, living, sedimentation. But memory and memory practices are closely related to oblivion, which in turn indicates the need to eliminate information that has a destructive effect on the human psyche and the structure of social consciousness. Oblivion could be called a «memory trauma», meaning by this those events that have a destructive meaning for both personal and social (including national) identity. So memory begins to be associated with the concept of trauma. And we already see how along with the typology of memory (collective, cultural, historical) there is a typology of trauma (collective trauma, cultural trauma, historical trauma). The last concept, the concept of trauma, has become so widespread, moving from the language of scientists to the language of newsmen, which makes us look more closely at the connection between memory and a traumatic event.


Keywords


trauma, memory, temporal mode, Modern, narrative, oblivion, history

References


ЛИТЕРАТУРА

Айерман Р. Социальная теория и травма // Социологическое обозрение. 2013. Т. 12. № 1. С. 121-138.

Айерман Р. Культурная травма и коллективная память // Новое литературное обозрение. 2016. № 5. С. 42–54.

Александер Дж. Смыслы социальной жизни. Культурсоциология. − М.: Праксис. − 2013. – с. 640.

Аникин Д.А., Головашина О.В. Травмы культурной памяти: концептуальный ана-лиз и методологические основания исследования // Вестник Томского государ-ственного университета. 2017. № 425. С. 78–84.

Аникин Д. Борьба за воспоминания: «критическая теория» коллективной памяти // Современные исследования социальных проблем. 2016. № 4. С. 5–8.

Ассман А. Длинная тень прошлого. Мемориальная культура и историческая по-литика. − М.: Новое литературное обозрение. − 2014. – с. 328.

Ассман А. Память стала передним краем в политической игре. Интервью 27 января 2011 URL: http://www.gazeta.ru/culture/2011/01/27/a_3506234.html (дата обращения: 15.08.2018)

Ассман А. Новое недовольство мемориальной культурой. - М.: Новое литератур-ное обозрение. − 2016. – с. 232.

Ассман А. Распалась связь времен? Взлет и падение темпорального режима Мо-дерна. − М.: Новое литературное обозрение. − 2017. – с. 272.

Ассман Я. Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности. − М.: Языки славянской культуры. − 2004. – с. 368.

Власть времени: социальные границы памяти. Под редакцией В.Н. Ярской и Е.Р. Ярской-Смирновой. - М: Вариант, ЦСПГИ. – 2011. − с. 224.

Кучева А.В. Концепция культурной травмы и возможность ее применения к ин-терпретации исторических событий. URL: www.gramota.net/materials/3/2016/8/32.html (дата обращения: 15.09.18)

Мороз О., Суверина Е. Trauma studies: история, репрезентация, свидетель // Новое литературное обозрение. 2014. № 1. С. 54-70.

Нора П. Всемирное торжество памяти // Неприкосновенный запас. 2005. №2-3.

Рикер П. Память, история, забвение. − М.: Канон. − 2005. – с. 510.

Трубина Е. Учась вспоминать: векторы исследований памяти // Власть времени: социальные границы памяти. Под редакцией В.Н. Ярской и Е.Р. Ярской-Смирновой. – М: Вариант, ЦСПГИ. – 2011. − С. 25-44.

Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. − М.: Новое издательство. − 2007. – с. 348.

Штомпка П. Социальное изменение как травма // Социологические исследования. 2001. № 1. С. 6–16.

Эткинд А. Кривое горе. Память о непогребенных. − М.: Новое литературное обозрение. − 2016. – с. 328.

Assmann J. Collective Memory and Cultural Identity // New German Critique, 1995. № 65. P. 125–33.

Caruth C. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. Baltimore, 1996. Р.154.

LaCapra D. Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma. Cornell University Press, 1996. Р. 248.

Nora, P. Realms of Memory: Rethinking the French Past. Volume 1: Conflicts and Divisions, transl. Arthur Goldhammer. New York, Chichester, West Surrey: Columbia University Press, 1996. P. 642.

TRANSLIT

Aierman R. Sotsial'naya teoriya i travma // Sotsiologicheskoe obozrenie. 2013. T. 12. № 1. S. 121-138.

Aierman R. Kul'turnaya travma i kollektivnaya pamyat' // Novoe literaturnoe obozrenie. 2016. № 5. S. 42–54.

Aleksander Dzh. Smysly sotsial'noi zhizni. Kul'tursotsiologiya. − M.: Praksis. − 2013. – s. 640.

Anikin D.A., Golovashina O.V. Travmy kul'turnoj pamyati: konceptual'nyj analiz i metodologicheskie osnovaniya issledovaniya // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2017. № 425. S. 78–84.

Anikin D. Bor'ba za vospominaniya: «kriticheskaya teoriya» kollektivnoi pamyati // Sovremennye issledovaniya sotsial'nykh problem. 2016. № 4. S. 5–8.

Assman A. Dlinnaya ten' proshlogo. Memorial'naya kul'tura i istoricheskaya politika. − M.: Novoe literaturnoe obozrenie. − 2014. – s. 328.

Assman A. Pamyat' stala perednim kraem v politicheskoi igre. Interv'yu 27 yanvarya 2011 URL: http://www.gazeta.ru/culture/2011/01/27/a_3506234.html (data obrashcheniya: 15.08.2018)

Assman A. Novoe nedovol'stvo memorial'noi kul'turoi. - M.: Novoe literaturnoe obozrenie. − 2016. – s. 232.

Assman A. Raspalas' svyaz' vremen? Vzlet i padenie temporal'nogo rezhima Moderna. − M.: Novoe literaturnoe obozrenie. − 2017. – s. 272.

Assman Ya. Kul'turnaya pamyat'. Pis'mo, pamyat' o proshlom i politicheskaya iden-tichnost' v vysokikh kul'turakh drevnosti. − M.: Yazyki slavyanskoi kul'tury. − 2004. – s. 368.

Vlast' vremeni: sotsial'nye granitsy pamyati. Pod redaktsiei V.N. Yarskoi i E.R. Yar-skoi-Smirnovoi. - M: Variant, TsSPGI. – 2011. − s. 224.

Kucheva A.V. Koncepciya kul'turnoj travmy i vozmozhnost' ee primeneniya k inter-pretacii istoricheskih sobytij. URL: www.gramota.net/materials/3/2016/8/32.html (data obrashcheniya: 15.09.18)

Moroz O., Suverina E. Trauma studies: istoriya, reprezentatsiya, svidetel' // Novoe literaturnoe obozrenie. 2014. № 1. S. 54-70.

Nora P. Vsemirnoe torzhestvo pamyati // Neprikosnovennyi zapas. 2005. №2-3.

Riker P. Pamyat', istoriya, zabvenie. − M.: Kanon. − 2005. – s. 510.

Trubina E. Uchas' vspominat': vektory issledovanii pamyati // Vlast' vremeni: sotsi-al'nye granitsy pamyati. Pod redaktsiei V.N. Yarskoi i E.R. Yarskoi-Smirnovoi. - M: Variant, TsSPGI. – 2011. − S. 25-44.

Khal'bvaks M. Sotsial'nye ramki pamyati. − M.: Novoe izdatel'stvo. − 2007. – s. 348.

Shtompka P. Sotsial'noe izmenenie kak travma // Sotsiologicheskie issledovaniya. 2001. № 1. S. 6–16.

Etkind A. Krivoe gore. Pamyat' o nepogrebennykh. − M.: Novoe literaturnoe obozrenie. − 2016. – s. 328.

Assmann J. Collective Memory and Cultural Identity // New German Critique, 1995. № 65. P. 125–33.

Caruth C. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. Baltimore, 1996. P.154.

LaCapra D. Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma. Cornell University Press, 1996. P. 248.

Nora, P. Realms of Memory: Rethinking the French Past. Volume 1: Conflicts and Divisions, transl. Arthur Goldhammer. New York, Chichester, West Surrey: Columbia University Press, 1996. P. 642.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Studia Culturae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.