SACRED MUSIC TO OPERA: THE LANGUAGE OF SILENCE, OR THE SILENCE OF LANGUAGE?

A. K. NOVIKOVA / А.К. НОВИКОВА

Abstract


The article analyzes the evolution of the relations between music and language and its consistencies in the context of the process of anthropologizing of music. As a marking for these relations grade are normally the concepts of «speaking», «silence» and «quiet» are used As a result, the music language is defined as a special language of conscious illusion of reason, serving to bring the true silence to the world. In this silence lies the traumatic element of emptiness, which makes a person irreducible to language and at the same time turns it into the basis of the possibility of being as a language. The Opera-principle turns out to be extremely traumatic, tearing the human away from their casual existence limits, while at the same time giving the opportunity in this painful zone of emptiness to develop himself as a subject and draw from himself the principle of building a world of culture.  


Keywords


music, opera, language, silence, trauma, subject, anthropologizing of music

References


ЛИТЕРАТУРА

Беньямин В. Учение о подобии. Медиаэтстетические произведения. – М.: РГГУ, 2012.

Бибихин В. В. Язык философии. – М.: Языки славянской культуры, 2002.

Бонфельд М. Ш. Музыка: Язык. Речь. Мышление. (Опыт системного исследования музыкального искусства). – СПб.: Композитор, 2006.

Вагнер Р. Избранные работы / Вступит. ст. А. Ф. Лосева. – М.: Искусство, 1978.

Исакофф С. Музыкальный строй. Как музыка превратилась в поле битвы величай-ших умов западной цивилизации. М.: АСТ: Corpus, 2016

Кьеркегор С. Или-или. Фрагмент из жизни: в 2 ч. – СПб.: Амфора, 2011.

Лазутина Т. В. Язык музыки как полифункциональный феномен // Вестник Томско-го государственного университета. 2013. № 369. С. 60–62.

Мартынов В. И. Зона opus posth, или Рождение новой реальности. – М.: Изда-тельский дом «Классика-XXI», 2008.

Ницше Ф. Рождение трагедии: Или: эллинство и пессимизм. – М.: Академический проект, 2007.

Роллан Р. Музыкально-историческое наследие: в 8-ми вып. Вып. 1. Опера в Евро-пе до Люлли и Скарлатти. Истоки современного музыкального театра. – М.: Му-зыка, 1986.

Шопенгауэр А. Мир как воля и представление. – М.: Наука, 1992.

TRANSLIT

Ben'yamin V. Uchenie o podobii. Mediaehtsteticheskie proizvedeniya. – M.: RGGU, 2012.

Bibihin V. V. YAzyk filosofii. – M.: YAzyki slavyanskoj kul'tury, 2002.

Bonfel'd M. SH. Muzyka: YAzyk. Rech'. Myshlenie. (Opyt sistemnogo issledovaniya muzykal'nogo iskusstva). – SPb.: Kompozitor, 2006.

Vagner R. Izbrannye raboty / Vstupit. st. A. F. Loseva. – M.: Iskusstvo, 1978.

Isakoff S. Muzykal'nyj stroj. Kak muzyka prevratilas' v pole bitvy velichajshih umov zapadnoj civilizacii. M.: AST: Corpus, 2016

K'erkegor S. Ili-ili. Fragment iz zhizni: v 2 ch. – SPb.: Amfora, 2011.

Lazutina T. V. YAzyk muzyki kak polifunkcional'nyj fenomen // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 369. S. 60–62.

Martynov V. I. Zona opus posth, ili Rozhdenie novoj real'nosti. – M.: Izdatel'skij dom «Klassika-XXI», 2008.

Nicshe F. Rozhdenie tragedii: Ili: ehllinstvo i pessimizm. – M.: Akademicheskij proekt, 2007.

Rollan R. Muzykal'no-istoricheskoe nasledie: v 8-mi vyp. Vyp. 1. Opera v Evrope do Lyulli i Skarlatti. Istoki sovremennogo muzykal'nogo teatra. – M.: Muzyka, 1986.

SHopengauehr A. Mir kak volya i predstavlenie. – M.: Nauka, 1992.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.