THE CONCEPT OF TIME IN THE CONTEXT OF THE DIVERSITY OF HISTORICAL PROCESS
Abstract
It is argued that the concept of time determines the problematization of the historical process. The basis for such a formulation of the question is the purposeful human activity inextricably linked with the concept of time. The foundation for the solution of this issue was laid by M. Heidegger, who considers time as a possible horizon for questioning about being. History in this sense, being the task of the spirit or itself, becomes the sphere of human existence. The concept of linearity of time is associated with the finalist understanding of history. The problem of history, taking into account the concept of time, is solved through a fundamentally new interpretation of the role of a single, individual in the methodology of historical knowledge. It is stated that the methodological solution to the problem of history is to consider the concept of the individual (diverse) in history in the context of time.
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Хайдеггер, М. Что такое метафизика// Хайдеггер М. Время и бытие. Москва:Республика, 1993.С.16-26.
Хайдеггер, М. Бытие и время. Санкт-Петербург: Наука, 2006. – 451с.
Кожев, А. Идея смерти в философии Гегеля. Москва: Логос, 1998.-207с.
Бердяев, Н.А. Философия свободы. Смысл творчества. Москва: Правда, 1989. – 607с.
Фукуяма, Ф. Конец истории и последний человек. Москва: Ермак, 2004, - 588с.
Скоробогацкий, В.В. Безвременье и время философии. Екатеринбург:
издательство Уральского университета, 2014. – 278с.
Полетаева, Ю.Г. Проблема начала истории:роль социальных систем в
становлении цивилизации//Аспирантский вестник Поволжья. 2016. № 3-4. С.
Шпенглер, О. Закат Европы. Т. I. Образ и действительность. Новосибирск: Наука, 1993. –584с.
Трёльч, Э. Историзм и его проблемы: логическая проблема философии истории. Москва: Юрист, 1994. – 719с.
Риккерт, Г. Границы естественнонаучного образования понятий. Логическое введе-ние в исторические науки. Санкт-Петербург: Наука, 1997. – 529с.
Хайдеггер, М. Время картины мира// Хайдеггер М. Время и бытие. Москва: Респуб-лика, 1993.С 41-62.
TRANSLITTRANSLITTRANSLITTRANSLITTRANSLITTRANSLITTRANSLIT
Hajdegger, M. (1993)CHto takoe metafizika// Hajdegger M. Vremya i bytie. . Moscow . Respublika.pp.16-26.
Hajdegger, M. (2006)Bytie i vremya. Saint-Petersburg. Nauka. 451p.
Kozhev, A. (1998)Ideya smerti v filosofii Gegelya. Moscow. Logos. 207p.
Berdyaev, N.A. (1989) Filosofiya svobody. Smysl tvorchestva. Moscow. Pravda. 607p.
Fukuyama, F. (2004)Konec istorii i poslednij chelovek. Moscow. Ermak. 2004. 588p.
Skorobogackij, V.V. (2014)Bezvremen'e i vremya filosofii. Ekaterinburg. izdatelstvo UrGU. 278p.
Poletaeva, YU.G. (2016)Problema nachala istorii: rol' social'nyh sistem v stanovlenii civi-lizacii//Aspirantskij vestnik Povolzh'ya. № 3-4. pp.137-141.( accessed 14.11.2020).
SHpengler, O. (1993)Zakat Evropy. T. I. Obraz i dejstvitel'nost'. Novosibirsk. Nauka. 584p.
Tryol'ch, E. (1994)Istorizm i ego problemy: logicheskaya problema filosofii istorii. Moscow. YUrist. 719p.
Rikkert, G. (1997)Granicy estestvennonauchnogo obrazovaniya ponyatij. Logicheskoe vvedenie v istoricheskie nauki. Saint-Petersburg. Nauka. 529p.
Hajdegger, M. (1993)Vremya kartiny mira// Hajdegger M. Vremya i bytie. . Moscow. Respublika.pp. 41-62.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Y. G. Poletaeva / Ю.Г. Полетаева
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.