ETHNO-RELIGIOUS DIMENSION OF MODERN RUSSIAN IDENTITY: ORTHODOXY VS NEO-PAGANISM
Abstract
According to public opinion polls, the majority of Russians consider themselves Orthodox, which even gave the Pew Research Center a basis to classify modern Russia as one of the countries with the largest Christian populations. However, sociologists are well aware that not all self-described Orthodox Russians are believers. But even those Russians who believe in God do not necessarily recognize Orthodox dogmas. This fact does not surprise scientists, as they correlate Russian Orthodoxy with ethnocultural rather than religious identity of Russians. It is worth noting, however, that in addition to the Orthodox Russian ethnocultural identity, neo-pagan Russian identity is also steadily gaining popularity in Russia. With all the seeming antagonism of Orthodoxy and (neo)paganism these two types of Russian identity are similar and can even flow smoothly one another, combining in the worldview of a modern Russian. It is no accident that the Russian Orthodox Church expresses strong concern about the growth of neo-pagan sympathies and attitudes in society. This looks inexplicable given the clear disparity between these forces in terms of administrative weight and political influence. But the rapid growth in the post-Soviet period of the number of Russians who consider themselves Orthodox, gives grounds to argue that under certain circumstances, an equally rapid increase in the number of adherents of neo-paganism is possible. The religiosity of many Russians could be more accurately described using popular in Western science term “spirituality,” which denotes an individualized set of religious beliefs that are not reducible to any specific confession. And the efforts of the state to popularize traditional Russian folk culture as a means of patriotic education of citizens naturally lead to the fact that these religious ideas are saturated with Russian ethnic flavor. This process creates favorable conditions for the further dissemination of the ideas and ideals of Russian neo-paganism.
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Алиева А. Образ православия в сознании современных россиян в связи с задачами
христианской миссии в современной России // Свет Христов просвещает всех: Альманах
Свято-Филаретовского православно-христианского института. 2012. № 6. С. 142–155.
Баленко Т. В. «Отроком осквернение и девам растление»: эрос и празднование
Ивана Купалы в родноверии // Человек в мире культуры: проблемы науки и образования
(XIV Колосницынские чтения): материалы Международной научной конференции, 26–
апреля 2019 г., Екатеринбург / под ред. Н. Б. Кирилловой и др. Екатеринбург: Изд-во
Урал. ун-та, 2019. С. 124–127.
Бесков А. А. «Славянские руны» на российских экранах: репрезентация неоязыче-
ского мифа // ΠΡΑΞΗΜΑ. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 3. С. 225–253. DOI:
23951/2312-7899-2019-3-225-253
Бесков А. А. В поисках истинного православия: выбор шансонье Сергея Трофимова
// Выбор власти & власть выбора: Сборник докладов Всероссийской научно-
практической конференции молодых ученых (с международным участием), 25-26 мая
года / под ред. Д. С. Будановой. Иваново: Ивановский филиал РАНХиГС, 2018. С.
–40.
Бесков А. А. Русский рок: «православное искусство», новая религия или «славное
язычество»? // Культура и искусство. 2020. № 6. С. 10–28. DOI: 10.7256/2454-
2020.6.31675
Бесков А. А. Символы раздора: руническая письменность в зеркале российской и
западной прессы // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 2020. № 1.
С. 77–92.
Бесков А. А., Кочеганова П. П. Образ русского неоязычества в российской прессе
начала XXI века // Политика и Общество. 2016. № 9. С. 1296–1311. DOI: 10.7256/1812-
2016.9.19245
Бесков А. Полезен ли анализ неоязыческих сообществ в соцсетях для оценки чис-
ленности последователей русского неоязычества? // Государство, религия, церковь в
России и за рубежом. 2020. № 38(3). С. 306–330.
Бесков А. А. Парадоксы русского неоязычества // Colloquium heptaplomeres. 2014.
Вып. I. С. 11–23.
В России будет издан сборник фантастической сатиры о неоязычестве. URL:
http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=66994 (дата обращения: 17.12.2019).
В Церкви намерены искоренять увлечение неоязычеством в среде казаков, силови-
ков и в спорте. URL: http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=67450(дата обра-
щения: 17.12.2019).
В Церкви обеспокоены распространением неоязычества среди молодёжи. URL:
http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=61726 (дата обращения: 17.12.2019).
Дудь Ю. Александр Поветкин: «Я язычник. По духу и совести мне ближе то, что
было до христианства». URL: https://www.sports.ru/tribuna/blogs/dud/564404.html (дата
обращения: 15.12.2019).
Исследование Департамента социологии Финансового университета, посвящённое
вовлечённости населения российских регионов в православную культуру и веру,
01.2016. URL: http://old.fa.ru/dep/press/about-us/Pages/Issledovanie-pravoslavie.aspx (да-
та обращения: 24.09.2019).
Колкунова К. А. «Духовные, но не религиозные» респонденты в современных ис-
следованиях // Вестник ПСТГУ. Серия 1: Богословие. Философия. 2015. №6 (62). С. 81–
Кублицкая Е. А. Особенности религиозности в современной России // Социологи-
ческие исследования. 2009. № 4. С. 96–107.
Лемешева Е. М. Языческие ценности современного российского социума // Система
ценностей современного общества. 2012. № 23. С. 249–251.
Марьин Д. В. Православные мотивы в эпистолярном творчестве В. М. Шукшина //
Филология и человек. 2012. № 3. С. 46–54.
Ореханов Г. «Patchwork-Religiosität» – «лоскутная религиозность»: особенности
изучения явления в современном немецком контексте // Вестник ПСТГУ. Серия 1: Бого-
словие. Философия. 2015. №6 (62). С. 94–112.
Перепелкин Л. С., Стэльмах В. Г. Человек верующий: религия и идентичность //
Вопросы социальной теории. 2010. Том IV. С. 373–395.
Синелина Ю. Ю. Особенности религиозности современных православных в России
// Материалы Международной научно-практической конференции «Человек и религия»
(Минск, 14–16 марта 2013 г.) / под ред. С. Г. Карасёвой, С. И. Шатравского. Минск: «Че-
тыре четверти», 2013. С. 25–42.
Суровегина Е. Интервью с Боричем (Д. Е. Соколовым) // Colloquium heptaplomeres.
Вып. III. С. 99–102.
Суровегина Е. Интервью с Темногором (А. В. Темногором) // Colloquium heptaplomeres.
Вып. IV. С. 146–149.
Ткаченко А. В. Итсизм как основная форма религиозных представлений современ-
ной молодёжи // Системная психология и социология. 2012. № 6 (II). С. 112–120.
Фурман Д., Каариайнен К., Карпов В. Религиозность в России в 90-е гг. XX – нача-
ле XXI в. // Новые церкви, старые верующие – старые церкви, новые верующие. Религия
в постсоветской России. М.; СПб: Летний сад, 2007. С. 6–87.
Ценности: религиозность. Еженедельный опрос «ФОМнибус», 6–7 апреля 2013 г.
URL: http://fom.ru/obshchestvo/10953 (дата обращения: 27.02.2016).
Шиженский Р. Интервью с Богумилом (Б. А. Гасановым) // Colloquium heptaplomeres.
Вып. II. С. 102–116.
Эпштейн М. Н. Религия после атеизма. Новые возможности теологии. М.: АСТ–
ПРЕСС КНИГА, 2014.
Aitamurto K. More Russian than Orthodox Christianity: Russian Paganism as Nationalist
Politics // Nations under God. The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century / Herrington
L. M., McKay A. & Haynes J. (eds.). Bristol: E-International Relations Publishing, 2015. P.
–132.
Aitamurto K. Paganism, traditionalism, nationalism: narratives of Russian rodnoverie.
N.Y.; L.: Routledge, 2016.
Diamant J. The countries with the 10 largest Christian populations and the 10 largest
Muslim populations. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/the-countrieswith-
the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/ (дата обра-
щения: 15.12.2019).
Morris B. Religion and Anthropology: A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge
University Press, 2005.
Strmiska M. F. Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives // Modern
Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives / M. F. Strmiska (ed.). Santa Barbara,
CA: ABC-CLIO, 2005. P. 1–54.
TRANSLIT
Alieva A. Image of Christianity in Perception of Contemporary Russians (in Connection
to Aims of Christian Mission in Russia) // The Quarterly Journal of St. Philaret's Institute.
№ 6. P. 142–155. (In Russian).
Balenko T. V. Eros and Kupala Celebration in Russian Neo-Paganism // Chelovek v mire
kul'tury: problemy nauki i obrazovaniya (XIV Kolosnitsynskie chteniya). Ekaterinburg, 2019.
P. 124–127. (In Russian).
Beskov A. A. Constructing a Mythological Pre-Christian Writing System: Neopagan Representations
of Slavic Runes in Russian TV and Films // ΠΡΑΞΗΜΑ. Journal of Visual Semiotics.
№ 3. P. 225–253. (In Russian). DOI: 10.23951/2312-7899-2019-3-225-253
Beskov A. A. In Search of True Orthodoxy: The Singer Sergei Trofimov’s Choice // Vybor
vlasti & vlast' vybora: Sbornik dokladov Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii
molodykh uchenykh. Ivanovo, 2018. P. 29–40. (In Russian).
Beskov A. A. Russian Rock Music: “Orthodox Art”, New Religion or “Lovely Paganism”?
// Culture and Art. 2020. № 6. P. 10–28. (In Russian). DOI: 10.7256/2454-
2020.6.31675
Beskov A. A. Symbols of Discord: Runic Writing in the Mirror of Russian and Western
Press // Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 7. Filosofiya. 2020. № 1. P. 77–92. (In Russian).
Beskov A. A., Kocheganova P. P. Image of the Russian Neopaganism in the Russian Media
of the Early XXI Century // Politika i Obshchestvo. 2016. № 9. P. 1296–1311. (In Russian).
DOI: 10.7256/1812-8696.2016.9.19245
Beskov A. Exploring Neo-Pagan Groups in Social Networks as an Indicator of the Numbers
of Adherents // Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom. 2020. № 38(3). P.
–330. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.22394/2073-7203-2020-38-3-306-330
Beskov A. A. Paradoxes of Russian Neopaganism // Colloquium heptaplomeres. 2014. №
P. 11–23. (In Russian).
V Rossii budet izdan sbornik fantasticheskoy satiry o neoyazychestve. URL:
http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=66994 (Accessed: 17.12.2019).
V Tserkvi namereny iskorenyat' uvlechenie neoyazychestvom v srede kazakov, silovikov
i v sporte. URL: http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=67450 (Accessed:
12.2019).
V Tserkvi obespokoeny rasprostraneniem neoyazychestva sredi molodezhi. URL:
http://www.interfax-religion.ru/new/?act=news&div=61726 (Accessed: 17.12.2019).
Dud' Yu. Aleksandr Povetkin: «Ya yazychnik. Po dukhu i sovesti mne blizhe to, chto bylo
do khristianstva». URL: https://www.sports.ru/tribuna/blogs/dud/564404.html (Accessed:
12.2019).
Issledovanie Departamenta sotsiologii Finansovogo universiteta, posvyashchennoe
vovlechennosti naseleniya rossiyskikh regionov v pravoslavnuyu kul'turu i veru, 10.01.2016.
URL: http://old.fa.ru/dep/press/about-us/Pages/Issledovanie-pravoslavie.aspx (Accessed:
09.2019).
Kolkunova K. Spiritual but Not Religious Respondents in Contemporary Studies // St.
Tikhon's University Review. Theology. Philosophy. Religious Studies. 2015. №6 (62). P. 81–
(In Russian).
Kublitskaya E. A. Specifics of Religiosity Studies in Contemporary Russia // Sociological
Studies. 2009. № 4. P. 96–107. (In Russian).
Lemesheva E. M. Pagan values of modern Russian society // Sistema tsennostey sovremennogo
obshchestva. 2012. № 23. P. 249–251. (In Russian).
Marin D.V. Orthodox Motives in the Epistolary Art of V.M. Shukshin // Philology and
Man. 2012. № 3. P. 46–54. (In Russian).
Orehanov G. Patchwork-Religiosität: a Study on the Features of this Phenomena in the
Modern German Context // St. Tikhon's University Review. Theology. Philosophy. Religious
Studies. 2015. №6 (62). P. 94–112. (In Russian).
Perepelkin L. S., Stel'makh V. G. Chelovek veruyushchiy: religiya i identichnost' // Voprosy
sotsial'noy teorii. 2010. № 4. P. 373–395.
Sinelina Yu. Yu. Osobennosti religioznosti sovremennykh pravoslavnykh v Rossii // Materialy
Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Chelovek i religiya» (Minsk,
–16 marta 2013 g.). Minsk: «Chetyre chetverti», 2013. P. 25–42.
Surovegina E. Interview with Borich' (D. E. Sokolov) // Colloquium heptaplomeres.
№ 3. P. 99–102. (In Russian).
Surovegina E. Interview with Temnogor (A. V. Temnogor) // Colloquium heptaplomeres.
№ 4. P. 146–149. (In Russian).
Tkachenko A. V. Ietsism as an Underlying Form of Modern Youth's Religion // Systems
Psychology and Sociology. 2012. № 6 (II). P. 112–120. (In Russian).
Furman D., Kaariaynen K., Karpov V. Religioznost' v Rossii v 90-e gg. XX – nachale
XXI v. // Novye tserkvi, starye veruyushchie – starye tserkvi, novye veruyushchie. Religiya v
postsovetskoy Rossii. M.; SPb: Letniy sad, 2007. P. 6–87. (In Russian).
Tsennosti: religioznost'. Ezhenedel'nyy opros «FOMnibus», 6–7 aprelya 2013 g. URL:
http://fom.ru/obshchestvo/10953 (Accessed: 27.02.2016).
Shizhenskiy R. Interview with Bogumil (B. A. Gasanov) // Colloquium heptaplomeres.
№ 2. P. 102–116. (In Russian).
Epshteyn M. N. Religiya posle ateizma. Novye vozmozhnosti teologii. M.: AST–PRESS
KNIGA, 2014.
Aitamurto K. More Russian than Orthodox Christianity: Russian Paganism as Nationalist
Politics // Nations under God. The Geopolitics of Faith in the Twenty-First Century / Herrington
L. M., McKay A. & Haynes J. (eds.). Bristol: E-International Relations Publishing, 2015. P.
–132.
Aitamurto K. Paganism, traditionalism, nationalism: narratives of Russian rodnoverie.
N.Y.; L.: Routledge, 2016.
Diamant J. The countries with the 10 largest Christian populations and the 10 largest
Muslim populations. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/the-countrieswith-
the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/ (Accessed:
12.2019).
Morris B. Religion and Anthropology: A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge
University Press, 2005.
Strmiska M. F. Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives // Modern
Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives / M. F. Strmiska (ed.). Santa Barbara,
CA: ABC-CLIO, 2005. P. 1–54.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 A. A. Beskov / А.А. Бесков
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.