"THE CITY IS A FRIGHTFUL FORCE". REPRESENTATION OF URBAN SPACE IN THE FILM "BRAT" DIRECTED BY A.O. BALABANOV

E. D. Zakuraeva

Abstract


The article attempts to comprehend the image of the urban space reflected in the key film of the transitional era in Russian culture - "Brother" directed by A.O. Balabanov (1997). The city chronotope of St. Petersburg in the 1990s, captured by the director, forms the identity of the protagonist, the picture of the world of that time and socio-cultural reality, which is in many ways relevant today. Cinematography in this context can not only form the images of cities, the city is not only a decoration, but itself is the hero of the film. The city goes beyond the material, becomes a symbolic-ideal space of cultural meanings, influencing mental mapping and the formation of spatial images at the metaphysical level. That is, it appears as in the concept of P. Bourdieu - as a social space embodied through physical reality. Having ceased to be Leningrad, and without becoming the former St. Petersburg, the city failed to find itself, like its inhabitants. Aloofness, manifested in the structure of the urban space, in the reflected locations, in the behavioral patterns of the protagonist - a young man Danila Bagrov - demonstrates the characteristic features of the identity of a Russian person, a resident of a city that is in a gap between history and culture, when old values and landmarks have untimely gone into the past , and the new ones have not yet had time to crystallize, namely, a heightened sense of justice, chauvinism, traditional values, patriotism. Society needed a reassessment of the past and future and a new worldview. In the emerging identity, two directions stand out - this is alienation, selfhood, extreme individualism and "Russianness" with all the concepts that follow from this concept. The film and the city in the study are considered as illustrations of the socio-cultural mood of that period: even “ceremonial” locations, well-known sights are shown ordinary and everyday, familiar to everyone, they are even filmed from behind or from the side, along with places literally cut out of the structure of the city (cemetery). The locality and unpretentiousness of what is happening in the city, whose image was previously public and representative, engages the viewer and makes him a part of everyday life, forcing him to co-identify himself with the main character. The style and specificity of the shooting also demonstrates exclusion, orphanhood and loneliness. Unfolding the St. Petersburg text through the symbol of the era - the film "Brother" - allows you to look deeper into the transformation of the image of the city in the era of perestroika and find those stable points that strengthened the image and identity, preventing it from collapsing in the conditions of chaos.


Keywords


urban space; city image; cinema; identity; Petersburg text; Alexey Balabanov; 1990s; perestroika; national hero; locality; justice; alienation; chronotope

References


Балабанов А.О. Фильм «Брат», 1997. Доступ по ссылке:

https://www.youtube.com/watch?v=YewLBN43HqI (дата обращения: 20.09.2020)

Балабанов. Биография. СПб: Издательство «Сеанс». Книжные мастерские, 2013. -

с.

Борисова А.Э. Образ города сквозь призму кинематографа // Cборник материалов

всероссийской научно-практической конференции преподавателей, магистрантов и сту-

дентов "дни науки - 2018". Новгородский филиал РАНХИГС: 2018. С. 161-165. [Элек-

тронный ресурс] Доступ по ссылке: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35264291& (дата

обращения: 26.09.2020).

Братова Н.В. Петербургский текст в российском кино 1990-х годов // Вестник

СПбГУ. Серия 15: Искусствоведение. 2015. №2. [Электронный ресурс] Доступ по ссыл-

ке: https://cyberleninka.ru/article/n/peterburgskiy-tekst-v-rossiyskom-kino-1990-h-godov (дата

обращения: 29.09.2020).

Бурдье П. Социология социального пространства / Пер. с фр., общ. ред. Н.А. Шмат-

ко. - СПб.: Алетейя; М.: Ин-т эксперим.социологии: Алетейя, 2005. – 288 с.

Гашенко А.Е. Ностальгия по городской среде в социальной рефлексии образов

Санкт-Петербурга в новейшем отечественном кино // Визуальная антропология - 2019.

Город-университет: жизненное пространство и визуальная среда. Материалы III между-

народной научной конференции. Под ред. С.С. Аванесова, Е.И. Спешиловой, 2020. – С.

-282. [Электронный ресурс] Доступ по ссылке:

https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42729058 (дата обращения: 29.09.2020).

Гладких Е.Б. Современное городское пространство и его аудиовизуальные интер-

претации // ТРУДЫ СПБГИК. 2015. [Электронный ресурс] Доступ по ссылке:

https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennoe-gorodskoe-prostranstvo-i-ego-audiovizualnyeinterpretatsii

(дата обращения: 27.09.2020).

Иконникова С.Н. Антропология места и времени в культурном пространстве города

// Культура и личность: сб. ст. СПб.: СПбГИК, 2006. Т. 168: Культура и личность. – С.

-74.

Коцюбинский Д.А. Новейшая история одного города. Очерки политической исто-

рии Санкт-Петербурга. 1989–2000. СПб.: Лимбус-Пресс, 2004. – 200 с.

Куренной В.А. Философия фильма: упражнение в анализе. М.: Новое литературное

обозрение, 2009. – 232 с.

Линч К. Образ города / сост., под. ред. А. В. Иконникова. М.: Стройиздат, 1982. -

с.

Лосев А.Ф. Античная мифология в ее историческом развитии. М.: Государственное

учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1957. 620 с.

Лотман Ю.М. Город и время // Метафизика Петербурга. Вып. 1. СПб: ФКИЦ "Эй-

дос", 1993. - С.84-94

Лотман Ю.М. Семиотика кино и проблема киноэстетики // Об искусстве: Структура

художественного текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Статьи. Заметки.

Выступления. СПб.: Искусство-СПб, 1998. – 704 с.

Топоров В.Н. Петербургский̆ текст русской̆ литературы. Избранные труды. СПб:

«Искусство—СПБ». 2003. — 616 с.

Хлобыстин А.Л. Шизореволюция. Очерки петербургской̆ культуры второй̆ полови-

ны ХХ века. – СПб: Борей Арт, 2017. - 504 с.

Lefebure H. The production of space. Oxford: Blackwell, 1991.

TRANSLIT

Balabanov A.O. Fil'm «Brat», 1997. Available at:

https://www.youtube.com/watch?v=YewLBN43HqI (accessed: 20.09.2020)

Balabanov. Biografija. SPb: Izdatel'stvo «Seans». Knizhnye masterskie, 2013. - 368 p.

Borisova A.Je. Obraz goroda skvoz' prizmu kinematografa // Cbornik materialov vserossijskoj

nauchno-prakticheskoj konferencii prepodavatelej, magistrantov i studentov "dni

nauki - 2018". Novgorodskij filial RANHIGS: 2018. S. 161-165. [Online] Available at:

https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35264291& (accessed: 26.09.2020).

Bratova N.V. Peterburgskij tekst v rossijskom kino 1990-h godov // Vestnik SPbGU.

Serija 15: Iskusstvovedenie. 2015. №2. [Online] Available at:

https://cyberleninka.ru/article/n/peterburgskiy-tekst-v-rossiyskom-kino-1990-h-godov (accessed:

09.2020).

Burd'e P. Sociologija social'nogo prostranstva / Per. s fr., obshh. red. N.A. Shmatko. -

SPb.: Aletejja; M.: In-t jeksperim.sociologii: Aletejja, 2005. - 288 p.

Gashenko A.E. Nostal'gija po gorodskoj srede v social'noj refleksii obrazov Sankt-

Peterburga v novejshem otechestvennom kino // Vizual'naja antropologija - 2019. Goroduniversitet:

zhiznennoe prostranstvo i vizual'naja sreda.

Materialy III mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. Pod red. S.S. Avanesova, E.I.

Speshilovoj, 2020. – S. 274-282. [Online] Available at:

https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42729058 (accessed: 29.09.2020).

Gladkih E.B. Sovremennoe gorodskoe prostranstvo i ego audiovizual'nye interpretacii //

TRUDY SPBGIK. 2015. [Online] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennoegorodskoe-

prostranstvo-i-ego-audiovizualnye-interpretatsii (accessed: 27.09.2020).

Ikonnikova S.N. Antropologija mesta i vremeni v kul'turnom prostranstve goroda //

Kul'tura i lichnost': sb. st. SPb.: SPbGIK, 2006. T. 168: Kul'tura i lichnost'. – P. 65-74.

Kocjubinskij D.A. Novejshaja istorija odnogo goroda. Ocherki politicheskoj istorii Sankt-

Peterburga. 1989–2000. SPb.: Limbus-Press, 2004. - 200 p.

Kurennoj V.A. Filosofija fil'ma: uprazhnenie v analize. M.: Novoe literaturnoe obozrenie,

– 232 s.

Linch K. Obraz goroda / sost., pod. red. A. V. Ikonnikova. M.: Strojizdat, 1982. - 328 p.

Losev A.F. Antichnaja mifologija v ee istoricheskom razvitii. M.: Gosudarstvennoe

uchebno-pedagogicheskoe izdatel'stvo Ministerstva prosveshhenija RSFSR, 1957. 620 p.

Lotman Ju.M. Gorod i vremja // Metafizika Peterburga. Vyp. 1. SPb: FKIC "Jejdos",

- P. 84-94

Lotman Ju.M. Semiotika kino i problema kinojestetiki // Ob iskusstve: Struktura

hudozhestvennogo teksta. Semiotika kino i problemy kinojestetiki. Stat'i. Zametki. Vystuplenija.

SPb.: Iskusstvo-SPb, 1998. – 704 p.

Toporov V.N. Peterburgskij̆ tekst russkoj̆ literatury. Izbrannye trudy. SPb: «Iskusstvo—

SPB». 2003. — 616 p.

Hlobystin A.L. Shizorevoljucija. Ocherki peterburgskoj̆ kul'tury vtoroj̆ poloviny HH veka.

– SPb: Borej Art, 2017. - 504 p.

Lefebure H. The production of space. Oxford: Blackwell, 1991.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 E. D. Zakuraeva / Е.Д. Закураева

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.