CEREMONIAL PORTRAIT OF FRENCH KINGS: THE SEMIOTIZATION OF THE INSTITUTION OF POWER

E. G. Vasileva

Abstract


The history of science in personalities  and facts, in which ideas and hypotheses are personified, suggests that a linguist can show the vision of a work of art based on the historical assessment of representatives of various schools, referring to texts describing a specific work of art. Then there is a secondary semiotization of the portrait of the monarch through the verbalization of the portrait, its description. This allows not only to trace the change in the views of scientists, but also, relying on the historiographic and linguocultural approach, reasonably judge the specific views of specialists in various fields of science and culture.

Such work is aimed at chronological comprehension of the problem of semiotisation of the court code of culture and the symbolic function of the portrait of a state person. An essential element is understanding of the historical and personal context of the portrait under study as a set of signs of the material and spiritual world, which have become carriers of cultural meanings and one of the ways to store cultural memory.

The article analyzes three ceremonial portraits of French kings: the portrait of Francis I of Valois (Portrait de François I, roi de France), made by the court artist Jean Clouet (1480-1541), print "Henry IV in coronation vestments" (Henri IV en costume de sacre) by the outstanding French engraver of Flemish origin Thomas de Leu (1560-1612) and a portrait of Louis XIV in coronation vestments "(Portrait de Louis XIV en costume de sacre) by the French artist Hyacinthe Rigaud (1659- 1743). The portraits of monarchs are viewed as non-verbal signs of political discourse.

The author shows that all the elements of the portraits under study represent semiotic codes and cultural signs of power and construct the elitism of the monarchs depicted in the portrait, affirming their power and legitimacy of power.

The present article proves that the royal gala portrait represents semiotic space, the signs of which form the image of supreme power. By interpreting the signs presented in the J. Clouet portrait of François I, in the T. de Leu engraving of Henry IV, king of France and Navarre, and in the G. Rigo’s portrait of Louis XIV in the coronation costume, the author reveals the pragmatic dimension of the semiosis of power and the court culture. The article emphasizes the idea that the state destination of the symbolic representation of the monarch is to visualize the power institution.


Keywords


semiotization of royal power in portraits; visualization of the supreme power; semiotic codes; verbalization of the portrait; legitimation of the royal power; French king

References


Алферова, Н.В., 2006. Функции портрета в русской культуре: автореф. дис. … канд. культурологии. Санкт-Петербург. URL :

http://cheloveknauka.com/funktsii-portreta-v-russkoy-kulture#ixzz5L4LcWszm.

Басин, Е.Я., Портрет в изобразительном искусстве [Электронный ресурс]. URL : http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/izobrazitelnoe_iskusstvo/PORTRET_V_IZOBRAZITELNOM_ISKUSSTVE.html

Борев, Ю.Б., 2005. Эстетика. Русь-Олимп: АСТ: Астрель, Москва.

Васильева, Е.Г., 2017. «Мягкая сила» королевского портрета в пространстве семиотики. В Фундаментальное и актуальное в развитии языка: категории, факторы, механизмы: Сборник статей. Материалы XVIII Межд. конф. Школы-семинары им. Л. М. Скрелиной (Москва, 13-16 сентября 2017 г.). МГПУ; Языки Народов Мира, Москва, С. 41-47.

Викулова, Л.Г., Васильева, Е.Г., 2015. Выбор имени как инструмент укрепления династической власти в раннем Средневековье (Франция, V-X вв.). В Верхневолжский филологический вестник : научный журнал, №2, С. 58-64.

Викулова, Л. Г. , 2017. Диахроническая этносемиометрия лексемы salon В Фундаментальное и актуальное в развитии языка: категории, факторы, механизмы: Сборник статей: Материалы XVIII Межд. конф. Школы-Семинара им. Л.М. Скрелиной (Москва, 13-16 сентября 2017 г.). МГПУ; Языки Народов Мира, Москва, С. 47-52

Викулова, Л.Г., Васильева, Е.Г., 2018. Вербализация портрета монарха как вторичная семиотизация института власти. В Верхневолжский филологический вестник: научный журнал, №1, C. 63-71.

Вовк, О.В., 2006. Энциклопедия знаков и символов. Вече, Москва.

Гейне, Г., 1983. Проза 30-х годов. Письма. В Собр. соч. в 6 тт., Т.5. Художественная литература, Москва.

Канторович, Э.Х., 2015. Два тела короля. Исследование по средневековой политической теологии. Изд. второе, испр. Изд-во Института Гайдара, Москва.

Ковшова, М.Л., 2015. Семантика головного убора в культуре и языке. Костюмный код культуры. Гнозис, Москва.

Кущёва, М.В., Представление о королевской власти в политической культуре Франции первой половины XVIII в. (1715-1748 гг.) [Электронный ресурс]. URL : http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-fra/kuscheva-o-korolevskoj-vlasti-francii.htm.

Мальцева, Н.Л., 1978. Французский карандашный портрет XVI века. Искусство, Москва.

Манн, Г., 1991. Молодые годы короля Генриха IV. Дет. лит., Москва.

Метивье, Ю., 2005. Франция в XVI-XVIII вв. : от Франциска I до Людовика XV. АСТ : Астрель, Москва.

Мукаржовский, Я., 1994. Искусство как семиологический факт [Электронный ресурс]. URL: http://philologos.narod.ru/texts/mukarz_semio.htm.

Омеличкина, Е.О., 2013. Реализация лингвокультурного типажа «héros combattant» в художественном дискурсе (на материале французского языка): дис. … канд.филол.наук. Кемерово.

Пастуро, М., 2017. Символическая история европейского средневековья. Александрия, Санкт-Петербург.

Плахов, В.Д., 2008. Герои и героизм. Опыт современного осмысления вековой проблемы. КАРО, Санкт-Петербург.

Плешкова, С.Л., 1999. Генрих IV Французский [Электронный ресурс] В Вопросы истории, № 10, С. 65-81. URL: http://historystudies.org/2012/06/pleshkova-s-l-genrix-iv-francuzskij/.

Полякова, Е., 1984. Гиацинт Риго (1659-1743) В Сто памятных дат: Художественный календарь. Советский художник, Москва.

Прокопенко, В., Придворный Гиацинт [Электронный ресурс]. URL : http://metofora.wixsite.com/prokopenko-v-v-blog/single-post

Санников, С.В., 2011. Образы королевской власти эпохи Великого переселения народов западноевропейской историографии VI века : монография. Изд-во НГТУ, Новосибирск.

Санников, С.В., 2014. Семиозис власти в семантическом типе культуры: методологические пролегомены. В ΣΧΟΛΗ(СХОЛЭ). Философское антиковедение и классическая традиция, Т.8, Вып.2, Новосибирск : Изд-во Новосибирский национальный исследовательский университет, C. 378-398.

Скрелина, Л.М., Становая Л.А., 2001. История французского языка : Учебник. Высшая школа, Москва.

Словарь лингвокультурологических терминов. Авторы-сост. Ковшова М.Л., Гудков Д.Б. Гнозис, Москва.

Согомонян, В.Э., 2012. Что такое дискурс власти? В21-й ВЕК, 1 (12), С. 34-51.

Турский, Г., 2009. История франков. ЗАО «Центрполиграф», Москва.

Федотова, Е. Д., 2016. Жанр «великие люди» и интерпретация образа Генриха IV во французском искусстве. В Успехи современной науки и образования, №11, Том 5, С. 159-162.

Фофин, А.И., 2013. Антропоцентричность как принцип интерпретации живописного произведения (на материале текстов о «библейском» творчества Марка Шагала). В Человек и его Язык: Материалы юбилейной XVI Международной конференции научной Школы-Семинара им. Л.М. Скрелиной. Торговый Дом «СКИФИЯ», Санкт-Петербург.

Чудинов, А.П., 2008. Политическая лингвистика: учеб. пособие. 3-е изд., испр. Флинта : Наука, Москва.

Шейгал, Е.И., 2004. Семиотика политического дискурса. Гнозис, Москва.

Ямпольский, М.Б., 2012. Наблюдатель. Очерки истории видения. Мастерская ЕАНС, Санкт-Петербург.

Щербаков, А.Б., 2008. Рыцарь и общество в средневековом эпосе («Песнь о Роланде»). В Информационный гуманитарный портал Знание. Понимание. Умение, № 6, История. URL : http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2008/6/Shcherbakov/.

Bois, J.-P., 2011. Louis XIV, roi de paix? In Revue historique des armées, № 263, P. 3-39.

Bourgeaux, L., 2005. L’apparition du portrait gravé dans le livre au XVIème siècle [Electronic resource] Mémoire de recherche. Sous la direction de Vanessa Selbach, conservateur des bibliothèques. URL: http://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/documents/604-l-apparition-du-portrait-grave-dans-le-livre.pdf.

Chevalier, J., 2008. Dictionnaire des symboles. Mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres. Robert Laffont/ Jupiter, Paris.

Barbier, M., Epée et fourreau du sacre des rois de France. Département des Objets d'art: Haut Moyen Âge [Electronic resource]. URL: http://www.louvre.fr/oeuvre-notices/epee-et-fourreau-du-sacre-des-rois-de-france.

Dictionnaire Historique de la langue française, 2010. Sous la direction d’Alain Rey. Le Robert, Paris.

Gaborit-Chopin, D., 1987. Regalia : Les instruments du sacre des rois de France, Les « Honneurs de Charlemagne. Editions de la Réunion des musées nationaux, Paris.

Gallo, M., 2009. Louis XIV. Le Roi-Soleil. Pocket, Paris.

Histoire de la mode: les perruquiers du roi [Electronic resource]. URL: https://www.histoire-pour-tous.fr/histoire-de-france/4432-les-perruquiers-du-roi.html

Lambert, A.-S., Les portraits de François Ier à la Renaissance, symbole de la révolution dialectique humaniste? [Electronic resource]. URL: http://classes.bnf.fr/rendezvous/pdf/FP_Portrait.pdf.

Le Brun, C., 2002. Dictionnaire encyclopédique de l’histoire de France. Maxi-Livres, Paris.

Ligneureux, Y., 2010. Le visage du roi, de François Ier à Louis XIV In Revue d’histoire moderne&contemporaine [Electronic resource], №57/4. Belin, Paris. URL : https://www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2010-4-page-30.htm

Montaigne, M. de, 1931. Essais. T.2.Éditions Fernand Roches, Paris1931.

Pastoureau, M.,2004. Une histoire symbolique du Moyen Âge occidental. Éditions du Seuil, Paris.

Perez, S., 2003. Les rides d’Apollon : l’évolution des portraits de Louis XIV [Electronic resource], In Revue d’histoire moderne et contemporaine. – 2003/3 (n°50-3) / Perez S. – Access mode: https://www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2003-3-page-62.htm

Picoche, J., 2006. Dictionnaire étymologique du français. Le Robert, Paris.

Poirson, A., 1867. Histoire du règne de Henri IV [Electronic resource]. Volume 4., 2e édition. Editions Didier et Cie, Paris. URL : https://books.google.fr/books?id.

Pomarède, V., Œuvre. Louis XIV (1638-1715) [Electronic resource]. URL : http://www.louvre.fr/oeuvre-notices/louis-xiv-1638-1715

Portrait de Louis XIV en grand costume royal par Hyacinthe Rigaud, [Electronic resource]. URL : http://ressources.chateauversailles.fr/IMG/pdf/5._edutheque_louis_xiv_en_costume_de_sacre_rigaud.pdf

Quand les Bourbons portaient perruques [Electronic resource]. URL : http://plume-dhistoire.fr/quand-les-bourbons-portaient-perruques

Rigaud, 1702. Louis XIV en costume de sacre [Electronic resource]. URL : http://gallica.bnf.fr/essentiels/album-9.

Rоhou, J, 2002. Le XVIIe siècle, une révolution de la condition humaine. Éditions du Seuil, Paris.

Scarron, P., 1785. Le Roy [Electronic resource]. In Oeuvres de Scarron. Chez Jean-François Bastien, Paris. URL : https://www.poemes.co/le-roy.html

Triquenaux, M., 2015, Portrait du roi, portrait du Président [Electronic resource], In Imaginaires du pouvoir et de la noblesse (XVIIIe-XIXe). URL : http://imaristo.hypotheses.org/103

Tsikounas, M., 2008. De la gloire à l’émotion,Louis XIV en costume de sacre par Hyacinthe Rigaud [Electronic resource] In Sociétés & Représentations, n° 26, P. 57-70, URL : https: //www.cairn.info/revue-societes-et-representations-2008-2-page-57.htm

Voltaire, M.-F., 1728. La Henriade [Electronic resource]. Londres. URL : https://archive.org/details/McGillLibrary-rbsc_henriade_voltaire_quatro53-15860.

REFERENCES

Alferova, N.V., 2006. Funktsii portreta v russkoy kul'ture: avtoref. dis. … kand. kul'turologii. Saint-Petersburg. URL : http://cheloveknauka.com/funktsii-portreta-v-russkoy-kulture#ixzz5L4LcWszm.

Basin, E. Ya., Portret v izobrazitel'nom iskusstve [Electronic resource]. URL : http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/izobrazitelnoe_iskusstvo/PORTRET_V_IZOBRAZITELNOM_ISKUSSTVE.html

Borev, Yu.B., 2005. Estetika. Rus'-Olimp: AST: Astrel', Moscow.

Vasil'eva, E.G., 2017. «Myagkaya sila» korolevskogo portreta v prostranstve semiotiki. In Fundamental'noe i aktual'noe v razvitii yazyka: kategorii, faktory, mekhanizmy: Sbornik statey. Materialy XVIII Mezhd. konf. Shkoly-seminary im. L. M. Skrelinoy (Moscow, 13-16 sentyabrya 2017 g.). MGPU; Yazyki Narodov Mira, Moscow, P. 41-47.

Vikulova, L.G., Vasil'eva, E.G., 2015. Vybor imeni kak instrument ukrepleniya dinasticheskoy vlasti v rannem Srednevekov'e (Frantsiya, V-X vv.). In Verkhnevolzhskiy filologicheskiy vestnik : nauchnyy zhurnal, №2, P. 58-64.

Vikulova, L. G. , 2017. Diakhronicheskaya etnosemiometriya leksemy salon In Fundamental'noe i aktual'noe v razvitii yazyka: kategorii, faktory, mekhanizmy: Sbornik statey: Materialy XVIII Mezhd. konf. Shkoly-Seminara im. L.M. Skrelinoy (Moscow, 13-16 sentyabrya 2017 g.). MGPU; Yazyki Narodov Mira, Moscow, P. 47-52.

Vikulova, L.G., Vasil'eva, E.G., 2018. Verbalizatsiya portreta monarkha kak vtorichnaya semiotizatsiya instituta vlasti. In Verkhnevolzhskiy filologicheskiy vestnik: nauchnyy zhurnal, №1, P. 63-71.

Vovk, O.V., 2006. Entsiklopediya znakov i simvolov. Veche, Moscow.

Heine H., 1983. The Prose Writings of the 30th. Letters. In Sobr. soch. v 6 tt., T.5. Khudozhestvennaya literatura, Moscow.

Kantorowicz E., 2015. The King’s Two Bodies. A Study in Mediaeval Political Theology. Izd. vtoroe, ispr. Izd-vo Instituta Gaydara, Moscow.

Kovshova, M.L., 2015. Semantika golovnogo ubora v kul'ture i yazyke. Kostyumnyy kod kul'tury. Gnozis, Moscow.

Kushcheva, M.V., Predstavlenie o korolevskoy vlasti v politicheskoy kul'ture Frantsii pervoy poloviny XVIII v. (1715-1748 gg.) [Electronic resource]. URL : http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-fra/kuscheva-o-korolevskoj-vlasti-francii.htm.

Mal'tseva, N.L., 1978. Frantsuzskiy karandashnyy portret XVI veka. Iskusstvo, Moscow.

Mann H. The Youth of Henri IV. Det. lit., Moscow.

Metivier, H., 2005. Frantsiya v XVI-XVIII vv. : ot Frantsiska I do Lyudovika XV. AST : Astrel', Moscow.

Mukařovský J., 1994. Art as Semiotic Fact [Electronic resource]. URL: http://philologos.narod.ru/texts/mukarz_semio.htm

Omelichkina, E.O., 2013. Realizatsiya lingvokul'turnogo tipazha «héros combattant» v khudozhestvennom diskurse (na materiale frantsuzskogo yazyka): dis. … kand.filol.nauk. Kemerovo.

Pasturo M., М., 2017. Symbolic History of the European Middle Ages. Aleksandriyaя, Saint-Petersburg.

Plakhov, V.D., 2008. Geroi i geroizm. Opyt sovremennogo osmysleniya vekovoy problemy. KARO, Saint-Petersburg.

Pleshkova, S.L., 1999. Genrikh IV Frantsuzskiy [Electronic resource] In Voprosy istorii, № 10, P. 65-81. URL: http://historystudies.org/2012/06/pleshkova-s-l-genrix-iv-francuzskij/

Polyakova, E., 1984. Giatsint Rigo (1659-1743) In Sto pamyatnykh dat: Khudozhestvennyy kalendar'. Sovetskiy khudozhnik, Moscow.

Prokopenko, V., Pridvornyy Giatsint [Electronic resource]. URL : http://metofora.wixsite.com/prokopenko-v-v-blog/single-post

Sannikov, S.V., 2011. Obrazy korolevskoy vlasti epokhi Velikogo pereseleniya narodov zapadnoevropeyskoy istoriografii VI veka : monografiya. Izd-vo NGTU, Novosibirsk.

Sannikov, S.V., 2014. Semiozis vlasti v semanticheskom tipe kul'tury: metodologicheskie prolegomeny. In ΣΧΟΛΗ(СХОЛЭ). Filosofskoe antikovedenie i klassicheskaya traditsiya, T.8, Vyp.2, Novosibirsk : Izd-vo Novosibirskiy natsional'nyy issledovatel'skiy universitet, P. 378-398.

Skrelina, L.M., Stanovaya L.A., 2001. Istoriya frantsuzskogo yazyka : Uchebnik. Vysshaya shkola, Moscow.

Slovar' lingvokul'turologicheskikh terminov. Avtory-sost. Kovshova M.L., Gudkov D.B. Gnozis, Moscow.

Sogomonyan, V.E., 2012. Chto takoe diskurs vlasti? In 21-y VEK, 1 (12), P. 34-51.

Tour, Gregory of., 2009, History of the Franks. ZAO «Tsentrpoligraf», Moscow.

Fedotova, E. D., 2016. Zhanr «velikie lyudi» i interpretatsiya obraza Genrikha IV vo frantsuzskom iskusstve. In Uspekhi sovremennoy nauki i obrazovaniya, №11, Tom 5, P. 159-162.

Fofin, A.I., 2013. Antropotsentrichnost' kak printsip interpretatsii zhivopisnogo proizvedeniya (na materiale tekstov o «bibleyskom» tvorchestva Marka Shagala). In Chelovek i ego Yazyk: Materialy yubileynoy XVI Mezhdunarodnoy konferentsii nauchnoy Shkoly-Seminara im. L.M. Skrelinoy. Torgovyy Dom «SKIFIYa», Saint-Petersbug.

Chudinov, A.P., 2008. Politicheskaya lingvistika: ucheb. posobie. 3-e izd., ispr. Flinta : Nauka, Moscow.

Sheygal, E.I., 2004. Semiotika politicheskogo diskursa. Gnozis, Moscow.

Yamplosky, M.B., 2012. The Observer. Essays on the History of Vision. Masterskaya EANS, Saint-Petersburg.

Shcherbakov, A.B., 2008. Rytsar' i obshchestvo v srednevekovom epose («Pesn' o Rolande»). In Informatsionnyy gumanitarnyy portal Znanie. Ponimanie. Umenie, № 6, Istoriya. URL : http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2008/6/Shcherbakov/.

Bois, J.-P., 2011. Louis XIV, roi de paix? In Revue historique des armées, № 263, P. 3-39.

Bourgeaux, L., 2005. L’apparition du portrait gravé dans le livre au XVIème siècle [Electronic resource] Mémoire de recherche. Sous la direction de Vanessa Selbach, conservateur des bibliothèques. URL: http://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/documents/604-l-apparition-du-portrait-grave-dans-le-livre.pdf.

Chevalier, J., 2008. Dictionnaire des symboles. Mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres. Robert Laffont/ Jupiter, Paris.

Barbier, M., Epée et fourreau du sacre des rois de France. Département des Objets d'art: Haut Moyen Âge [Electronic resource]. URL: http://www.louvre.fr/oeuvre-notices/epee-et-fourreau-du-sacre-des-rois-de-france.

Dictionnaire Historique de la langue française, 2010. Sous la direction d’Alain Rey. Le Robert, Paris.

Gaborit-Chopin, D., 1987. Regalia : Les instruments du sacre des rois de France, Les « Honneurs de Charlemagne. Editions de la Réunion des musées nationaux, Paris.

Gallo, M., 2009. Louis XIV. Le Roi-Soleil. Pocket, Paris.

Histoire de la mode: les perruquiers du roi [Electronic resource]. URL: https://www.histoire-pour-tous.fr/histoire-de-france/4432-les-perruquiers-du-roi.html

Lambert, A.-S., Les portraits de François Ier à la Renaissance, symbole de la révolution dialectique humaniste? [Electronic resource]. URL: http://classes.bnf.fr/rendezvous/pdf/FP_Portrait.pdf.

Le Brun, C., 2002. Dictionnaire encyclopédique de l’histoire de France. Maxi-Livres, Paris.

Ligneureux, Y., 2010. Le visage du roi, de François Ier à Louis XIV In Revue d’histoire moderne&contemporaine [Electronic resource], №57/4. Belin, Paris. URL : https://www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2010-4-page-30.htm

Montaigne, M. de, 1931. Essais. T.2.Éditions Fernand Roches, Paris1931.

Pastoureau, M.,2004. Une histoire symbolique du Moyen Âge occidental. Éditions du Seuil, Paris.

Perez, S., 2003. Les rides d’Apollon : l’évolution des portraits de Louis XIV [Electronic resource], In Revue d’histoire moderne et contemporaine. – 2003/3 (n°50-3) / Perez S. – Access mode: https://www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2003-3-page-62.htm

Picoche, J., 2006. Dictionnaire étymologique du français. Le Robert, Paris.

Poirson, A., 1867. Histoire du règne de Henri IV [Electronic resource]. Volume 4., 2e édition. Editions Didier et Cie, Paris. URL : https://books.google.fr/books?id.

Pomarède, V., Œuvre. Louis XIV (1638-1715) [Electronic resource]. URL : http://www.louvre.fr/oeuvre-notices/louis-xiv-1638-1715

Portrait de Louis XIV en grand costume royal par Hyacinthe Rigaud, [Electronic resource]. URL : http://ressources.chateauversailles.fr/IMG/pdf/5._edutheque_louis_xiv_en_costume_de_sacre_rigaud.pdf

Quand les Bourbons portaient perruques [Electronic resource]. URL : http://plume-dhistoire.fr/quand-les-bourbons-portaient-perruques

Rigaud, 1702. Louis XIV en costume de sacre [Electronic resource]. URL : http://gallica.bnf.fr/essentiels/album-9.

Rоhou, J, 2002. Le XVIIe siècle, une révolution de la condition humaine. Éditions du Seuil, Paris.

Scarron, P., 1785. Le Roy [Electronic resource]. In Oeuvres de Scarron. Chez Jean-François Bastien, Paris. URL : https://www.poemes.co/le-roy.html

Triquenaux, M., 2015, Portrait du roi, portrait du Président [Electronic resource], In Imaginaires du pouvoir et de la noblesse (XVIIIe-XIXe). URL : http://imaristo.hypotheses.org/103

Tsikounas, M., 2008. De la gloire à l’émotion,Louis XIV en costume de sacre par Hyacinthe Rigaud [Electronic resource] In Sociétés & Représentations, n° 26, P. 57-70, URL : https: //www.cairn.info/revue-societes-et-representations-2008-2-page-57.htm

Voltaire, M.-F., 1728. La Henriade [Electronic resource]. Londres. URL : https://archive.org/details/McGillLibrary-rbsc_henriade_voltaire_quatro53-15860.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 E. G. Vasileva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.