«PARTICIPATIVENESS» OF PERSONAL HISTORICAL MEMORY IN DIALOGIC COMMUNICATION AND IN UNIVERSAL EDUCATIONAL MODEL
Abstract
The article interprets the phenomenon of personal historical memory as «participative» (and as «individually answerable act or deed» in its theoretical and aesthetical forms) from the practice as well as from the point of view of some ideas of M. M. Bakhtin who poses «acting thinking» as «determined and constituent moment in the once-occurrent event of Being». In this sense the concept «participative personal historical memory» is a significant moment in dialogical communication and modern educational practices. This approach is presented by the author as the most consistent with the logic of culture creation, and the communicative nature of education, and the challenges of the time. The author connects the solutions of the educational (pedagogical) problems arising here from the challenges of the time with: a) the «frame» of the aesthetic paradigm of education; b) a theory that clarifies concepts important for social communication and educational practices («participativeness», «symbol», «understanding», «dialogue of cultures»).
The author argues: the «value-semantic center» and its internal organizing principles as a moment of «concrete-architectonic unity» or the architectonics of the event and the «world of aesthetic vision» (in Bakhtin’s terminology) are the key to the constructing modern educational paradigm. The universal educational model is the unity of the semantic «center» that brings together the personal «participativeness of thinking» in the aesthetic reality and its symbolic nature. The retention of this center in the construction of modern universal educational models corresponds to the «cultural-creative» orientation of the «human-education» models and person’s ability to be independent and creative.
The paper values the possibilities to constructing the acting universal educational models and concludes that by cultivating a participative personal historical memory as an «act», while understanding its connection with symbol and art, the aesthetic paradigm of education implements the principles of humanitarian thinking and dialogue in their composition - as a special relation to historical memory for modern society and its culture type of communication.
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Andrews, M. Commemorating the First World War in Britain: A Cultural Legacy of Media Remembrance // Journal of War & Culture Studies.Vol. 12, Issue 3, 2019. Translating and Interpreting in Danger Zones. P. 295-313 https://doi.org/10.1080/17526272.2018.1544766
Ассман, А. Распалась связь времен? Взлет и падение темпорального режима модерна. - М.: НЛО. - 2013. Библиотека журнала «Неприкосновенный запас».
Бахтин, М. М. К философии поступка // М. М. Бахтин. Собр.соч. в 7 тт. Т. 1. Философская эстетика 1920-х годов. - М.: Русские словари; Языки славянской культуры, 2003. 957 с. С. 7 – 68
URL https://litresp.ru/chitat/ru/%D0%91/bahtin-mihail-mihajlovich/tom-1-filosofskaya-estetika-1920-h-godov/2
Библер, В. Сознание и мышление (философские предпосылки) // Философские предположения Школы диалога культур / Под общ. ред. В. С. Библера. М.: РОССПЭН 1998. - 216 с. С.13-87
Brandist, C. et al, Michael E. Gardiner, Jayne White & Carl Mika Bakhtin in the fullness of time: Bakhtinian theory and the process of social education. In Educational Philosophy and Theory, Vol. 49. No. 9, 2017, pp. 849-853. DOI: 10.1080/00131857.2016.1227208 https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1227208
Грякалов, А. Философия и транспедагогика детства [Электронный ресурс] URL http://anthropology.ru/ru/text/gryakalov-aa/filosofiya-i-transpedagogika-detstva
Исупов, К. Г. Русская эстетика истории. - СПб.: Изд-во Высш. гуманит. Курсов. - 1992. - 155 с.
Kucia, M. Latest Articles Auschwitz as a symbol of martyrdom of the Polish nation, 1947 and 2017 // Journal Holocaust Studies; A Journal of Culture and History. Published online: 21 Jun 2019 https://doi.org/10.1080/17504902.2019.1625113
Лифинцева Н. И., Силина Е. Н. Формирование гуманитарного мышления будущего учителя начального образования // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. № 1 (45). 2018. С. 126-135 URL http://scientific-notes.ru/#new-number?id=50
Лотман, Ю. М. Беседы о русской культуре: Быт и традиции русского дво-рянства (XVIII — начало XIX века). - СПб.: Искусство. - 399 с.
Махлин, В. Л. «Участное мышление». Философский проект М. М. Бахтина в контексте онтологического поворота ХХ // Историко-философский ежегодник Т. 33. 2018. С. 267–292. DOI 10.21267/AQUILO.2018.33.21039
Мотрошилова, Н. В. Современные коррекции к пониманию теорий диалога и их применения в жизненном мире (опыт социологии познания) // Философские науки, №3. 2017. С. 23 - 37
Огоновская И. С. Великая Отечественная война в памяти и сердце: что, как и почему сохранять в историческом сознании поколений // Великий подвиг народа по защите Отечества: вехи истории. Сборник статей. Под общ.ред. С.А. Минюровой, Ю. И. Биктуганова, М. В. Богинского, 2020. Конференция, Екатеринбург, 13 марта 2020 г.
Полякова Л., Сазина И. Новые поколения и память о войне: к источнику символа (по материалам образовательного проекта «Гуманитарий» // Познание и деятельность: от прошлого к настоящему. Материалы Всероссийской междисциплинарной научной конференции. Омск, 5 декабря 2019 г./ общ. ред. И. П. Геращенко. Омск: Издательство Омского государственного педагогического университета. 2019. 410 с. С. 32 – 39.
Сазина, И. В. Тотальность эстетики и стратегия «эстетики образования» в условиях цифровой коммуникации // Коммуникативные стратегии информационного общества. Труды XI Международной научно-теоретической конференции. Изд-во Санкт-Петербургского политехнического университета им. Петра Великого. С. 481-490.
Сазина, И. В. О синтетическом характере символа в эстетической парадигме образования // Полилог и синтез искусств: история и современность // «Полилог и синтез искусств: история и современность, теория и практика: материалы III Международной научной конференции. Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, Голландский институт в Санкт-Петербурге. Под ред. Н. А. Николаевой, С. В. Конанчук. СПб.: Изд-во РХГА. С.212 – 214
Силаков, А. Живых и павших чтим мы свято. Наследники Победы-2 (по боевому пути 237-ой Сибирской дивизии). Новокузнецк. - 2016. - 232 с.
Троицкий Ю. Л., Тюпа В. И. Школа понимания – коммуникативная дидактика // Образовательные системы современной России. Справочник. Составитель Ю. Л. Троицкий. - М.: Издательство РГГУ. - 2010. - 491 с. С. 226 – 254
Труфанова Е. О. Индивидуальная и коллективная память: точки пересечения // Вопросы философии. № 6. 2020. С.18-22
Finney, P., Politics and technologies of authenticity the Second World War and the close of living memory. In Rethinking History. The Journal of Theory and practice. 2017. Vol.21, issue 2. P.154-170. https://doi.org/10.1080/13642529.2017.1315967
Хальбвакс, M. Коллективная и историческая память. Перевод с английского M.G. Неприкосновенный запас, vol. 2. 2005. [Электронный ресурс] URL https://magazines.gorky.media/nz/2005/2
Hansen-Glucklich, J. Poetics of memory: Aesthetics and Experience of Holocaust Rememberence in Museums//Journal Dapim: Studies on the Holocaust Vol.30, issue 3. 2016.: Holocaust Commemoration: New Trends in Museums and Memorials. P.315-334 https://doi.org/10.1080/23256249.2016.1240844
Haight, A., Wright, S., Aldridge D., & Alexander, P. Remembrance Day practices in schools: meaning-making in social memory during the First World War centenary // Journal of Beliefs & Values. Studies in Religion & Education. Published online: 22 Nov 2019 https://doi.org/10.1080/13617672.2019.1692556
Hobus, S. Aspects of memory acts: transnational cultural memory and ethics // Journal of Aesthetics & Culture, vol.3, issue 1, 2011 https://doi.org/10.3402/jac.v3i0.7188
Шеллинг Ф. В. Философия искусства / Под общ.ред. М. Ф. Овсянникова; пер.с нем. П. С. Попова. М.: Изд-во «Мысль», 1999. 608 с. (Классическая философская мысль)
REFERENCES
Andrews, M. Commemorating the First World War in Britain: A Cultural Legacy of Media Remembrance // Journal of War & Culture Studies.Vol. 12, Issue 3, 2019. Translating and Interpreting in Danger Zones. P. 295-313 https://doi.org/10.1080/17526272.2018.1544766
Assman, A. Raspalas' svyaz' vremen? Vzlet i padenie temporal'nogo rezhima moderna. - M.: NLO. - 2013. Biblioteka zhurnala «Neprikosnovennyj zapas».
Bahtin, M. M. K filosofii postupka // M. M. Bahtin. Sobr.soch. v 7 tt. T. 1. Filosofskaya estetika 1920-h godov. - M.: Russkie slovari; YAzyki slavyanskoj kul'tury, 2003. 957 s. S. 7 – 68
URL https://litresp.ru/chitat/ru/%D0%91/bahtin-mihail-mihajlovich/tom-1-filosofskaya-estetika-1920-h-godov/2
Bibler, V. Soznanie i myshlenie (filosofskie predposylki) // Filosofskie predpolozheniya SHkoly dialoga kul'tur / Pod obshch. red. V. S. Biblera. M.: ROSSPEN 1998. - 216 s. S.13-87
Brandist, C. et al, Michael E. Gardiner, Jayne White & Carl Mika Bakhtin in the fullness of time: Bakhtinian theory and the process of social education. In Educational Philosophy and Theory, Vol. 49. No. 9, 2017, pp. 849-853. DOI: 10.1080/00131857.2016.1227208 https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1227208
Gryakalov, A. Filosofiya i transpedagogika detstva [Elektronnyj resurs] URL http://anthropology.ru/ru/text/gryakalov-aa/filosofiya-i-transpedagogika-detstva
Isupov, K. G. Russkaya estetika istorii. - SPb.: Izd-vo Vyssh. gumanit. Kursov. - 1992. - 155 s.
Kucia, M. Latest Articles Auschwitz as a symbol of martyrdom of the Polish nation, 1947 and 2017 // Journal Holocaust Studies; A Journal of Culture and History. Published online: 21 Jun 2019 https://doi.org/10.1080/17504902.2019.1625113
Lifinceva N. I., Silina E. N. Formirovanie gumanitarnogo myshleniya budushchego uchitelya nachal'nogo obrazovaniya // Uchenye zapiski. Elektronnyj nauchnyj zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta. № 1 (45). 2018. S. 126-135 URL http://scientific-notes.ru/#new-number?id=50
Lotman, YU. M. Besedy o russkoj kul'ture: Byt i tradicii russkogo dvo¬ryanstva (XVIII — nachalo XIX veka). - SPb.: Iskusstvo. - 399 s.
Mahlin, V. L. «Uchastnoe myshlenie». Filosofskij proekt M. M. Bahtina v kontekste ontologicheskogo povorota HKH // Istoriko-filosofskij ezhegodnik T. 33. 2018. S. 267–292. DOI 10.21267/AQUILO.2018.33.21039
Motroshilova, N. V. Sovremennye korrekcii k ponimaniyu teorij dialoga i ih primeneniya v zhiznennom mire (opyt sociologii poznaniya) // Filosofskie nauki, №3. 2017. S. 23 - 37
Ogonovskaya I. S. Velikaya Otechestvennaya vojna v pamyati i serdce: chto, kak i pochemu sohranyat' v istoricheskom soznanii pokolenij // Velikij podvig naroda po zashchite Otechestva: vekhi istorii. Sbornik statej. Pod obshch.red. S.A. Minyurovoj, YU. I. Biktuganova, M. V. Boginskogo, 2020. Konferenciya, Ekaterinburg, 13 marta 2020 g.
Polyakova L., Sazina I. Novye pokoleniya i pamyat' o vojne: k istochniku simvola (po materialam obrazovatel'nogo proekta «Gumanitarij» // Poznanie i deyatel'nost': ot proshlogo k nastoyashchemu. Materialy Vserossijskoj mezhdisciplinarnoj nauchnoj konferencii. Omsk, 5 dekabrya 2019 g./ obshch. red. I. P. Gerashchenko. Omsk: Izdatel'stvo Omskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2019. 410 s. S. 32 – 39.
Sazina, I. V. Total'nost' estetiki i strategiya «estetiki obrazovaniya» v usloviyah cifrovoj kommunikacii // Kommunikativnye strategii informacionnogo obshchestva. Trudy XI Mezhdunarodnoj nauchno-teoreticheskoj konferencii. Izd-vo Sankt-Peterburgskogo politekhnicheskogo universiteta im. Petra Velikogo. S. 481-490.
Sazina, I. V. O sinteticheskom haraktere simvola v esteticheskoj paradigme obrazovaniya // Polilog i sintez iskusstv: istoriya i sovremennost' // «Polilog i sintez iskusstv: istoriya i sovremennost', teoriya i praktika: materialy III Mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. Sankt-Peterburgskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. N. A. Rimskogo-Korsakova, Gollandskij institut v Sankt-Peterburge. Pod red. N. A. Nikolaevoj, S. V. Konanchuk. SPb.: Izd-vo RHGA. S.212 – 214
Silakov, A. ZHivyh i pavshih chtim my svyato. Nasledniki Pobedy-2 (po boevomu puti 237-oj Sibirskoj divizii). Novokuzneck. - 2016. - 232 s.
Troickij YU. L., Tyupa V. I. SHkola ponimaniya – kommunikativnaya didaktika // Obrazovatel'nye sistemy sovremennoj Rossii. Spravochnik. Sostavitel' YU. L. Troickij. - M.: Izdatel'stvo RGGU. - 2010. - 491 s. S. 226 – 254
Trufanova E. O. Individual'naya i kollektivnaya pamyat': tochki peresecheniya // Voprosy filosofii. № 6. 2020. S.18-22
Finney, P., Politics and technologies of authenticity the Second World War and the close of living memory. In Rethinking History. The Journal of Theory and practice. 2017. Vol.21, issue 2. P.154-170. https://doi.org/10.1080/13642529.2017.1315967
Hal'bvaks, M. Kollektivnaya i istoricheskaya pamyat'. Perevod s anglijskogo M.G. Neprikosnovennyj zapas, vol. 2. 2005. [Elektronnyj resurs] URL https://magazines.gorky.media/nz/2005/2
Hansen-Glucklich, J. Poetics of memory: Aesthetics and Experience of Holocaust Rememberence in Museums//Journal Dapim: Studies on the Holocaust Vol.30, issue 3. 2016.: Holocaust Commemoration: New Trends in Museums and Memorials. P.315-334 https://doi.org/10.1080/23256249.2016.1240844
Haight, A., Wright, S., Aldridge D., & Alexander, P. Remembrance Day practices in schools: meaning-making in social memory during the First World War centenary // Journal of Beliefs & Values. Studies in Religion & Education. Published online: 22 Nov 2019 https://doi.org/10.1080/13617672.2019.1692556
Hobus, S. Aspects of memory acts: transnational cultural memory and ethics // Journal of Aesthetics & Culture, vol.3, issue 1, 2011 https://doi.org/10.3402/jac.v3i0.7188
SHelling F. V. Filosofiya iskusstva / Pod obshch.red. M. F. Ovsyannikova; per.s nem. P. S. Popova. M.: Izd-vo «Mysl'», 1999. 608 s. (Klassicheskaya filosofskaya mysl')
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 I. V. Sazina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.