THE SHAPING OF ATTITUDES TOWARDS RUSSIAN HISTORY IN THE USSR IN THE 1930S AND 1940S. (ON THE MATERIAL OF HISTORICAL CINEMA)

A. A. Kiselyova

Abstract


The article deals with the problem of the influence of the Soviet historical film of 1930-1940-ies on the formation of the attitude to the historical personalities, and through them - to the national history. Historical cinema of the pre-war and wartime period created positive images of such characters of Russian history as Peter the Great, Ivan the Terrible, Alexander Nevsky, Mikhail Kutuzov, Alexander Suvorov. Before that the attitude to them was reduced to the theory of the class struggle and, therefore, was negative. The research was conducted on the basis of the analysis of cinematographic material - films "Peter the First" and "Kutuzov" by V. Petrov, "Alexander Nevsky" and "Ivan the Terri-ble" by S. Eisenstein, "Suvorov" by V. Pudovkin and M. Doller. The results of the work are the following conclusions: the historical films of 1930s-1940s presented the figures of pre-revolutionary Russian history as the great personalities who exalted their homeland and aroused necessary patriotic feelings in the citizens of the young Soviet state. In addi-tion, the formed positive assessment of the above historical heroes largely determined their key place in the historical process, which to some extent has remained to this day.

Keywords


historical film; personality; mythologizing; patriotism; Russian history; film history

References


Архипов Б. В., Менщиков В. В. Историческое кино как фактор формирования исто-рического сознания // Вестник Курганского государственного университета. Серия: Гу-манитарные науки. – 2011. – № 22. – С. 58-61.

Барт Р. Мифологии. – М.: Академический проект. – 2008. – 349 с.

Козлов. Л. К. Как быть с историей? // Киноведческие записки. – 1990. – № 8. – С. 52-64.

Кривошеев Ю. В., Соколов Р. А. Александр Невский: создание киношедевра. – СПб.: ИИФ «Лики России». – 2012. – 400 с.

Марголит Е. Я. Построение социализма экранными средствами // Киноведческие за-писки. – 1994. – № 23. – С. 107-108.

Могильницкий Б. Г. Введение в методологию истории. – М.: Наука. – 1989. – 174 с.

Огоновская И. С. История России в отечественном историко-художественном кине-матографе // Проблемы культурного образования / под ред. В. М. Кузнецова. Вып. 13. – 2016. – С. 6–22.

Писаревский Д. С. Искусство миллионов: советское кино: 1917-1957. – М.: [Искус-ство]. – 1958. – 623 с.

Раззаков Ф. И. Гибель советского кино. Интриги и споры. 1918-1972. – М.: Эксмо. – 2008. – 704 с.

Романовская А., Смирнов Г. По ту сторону исторического кино // Пространство до-кументации: режимы существования кинематографических свидетельств. Материалы международной научной конференции: Екатеринбург, 5 декабря 2018 г. – Екатеринбург: Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина. – 2019. – С. 40-51.

Смирнов И. П. Между двумя тиранами // Киноведческие записки. – 1998. – № 38. – С. 13-22.

Солнцева А. Миф против истории // Петербургский театральный журнал. – 2019. – № 2 (96). – С. 92-96.

Сомов В. А. «Возросший рабоче-крестьянский зритель требует…»: кино и советский человек 1930-х гг. // КЛИО. – 2013. – № 6. – С. 63-68.

Трояновский В. А. Вытеснение истории // Киноведческие записки. – 1990. – № 8. – С. 27-38.

Ходнев А. С. История и кино: культурное взаимодействие и противоречия // Мир рус-скоговорящих стран. – 2019. – № 2. – С. 15-22.

REFERENCESREFERENCESREFERENCES REFERENCESREFERENCESREFERENCESREFERENCESREFERENCESREFERENCES

Arhipov B. V., Menshchikov V. V. Istoricheskoe kino kak faktor formirovaniya is-toricheskogo soznaniya // Vestnik Kurganskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. – 2011. – № 22. – S. 58-61.

Bart R. Mifologii. – M.: Akademicheskij proekt. – 2008. – 349 s.

Kozlov. L. K. Kak byt' s istoriej? // Kinovedcheskie zapiski. – 1990. – № 8. – S. 52-64.

Krivosheev YU. V., Sokolov R. A. Aleksandr Nevskij: sozdanie kinoshedevra. – SPb.: IIF «Liki Rossii». – 2012. – 400 s.

Margolit E. YA. Postroenie socializma ekrannymi sredstvami // Kinovedcheskie zapiski. – 1994. – № 23. – S. 107-108.

Mogil'nickij B. G. Vvedenie v metodologiyu istorii. – M.: Nauka. – 1989. – 174 s.

Ogonovskaya I. S. Istoriya Rossii v otechestvennom istoriko-hudozhestvennom kinemato-grafe // Problemy kul'turnogo obrazovaniya / pod red. V. M. Kuznecova. Vyp. 13. – 2016. – S. 6–22.

Pisarevskij D. S. Iskusstvo millionov: sovetskoe kino: 1917-1957. – M.: [Iskusstvo]. – 1958. – 623 s.

Razzakov F. I. Gibel' sovetskogo kino. Intrigi i spory. 1918-1972. – M.: Eksmo. – 2008. – 704 s.

Romanovskaya A., Smirnov G. Po tu storonu istoricheskogo kino // Prostranstvo doku-mentacii: rezhimy sushchestvovaniya kinematograficheskih svidetel'stv. Materialy mezhdu-narodnoj nauchnoj konferencii: Ekaterinburg, 5 dekabrya 2018 g. – Ekaterinburg: Ural'skij fed-eral'nyj universitet imeni pervogo Prezidenta Rossii B.N. El'cina. – 2019. – S. 40-51.

Smirnov I. P. Mezhdu dvumya tiranami // Kinovedcheskie zapiski. – 1998. – № 38. – S. 13-22.

Solnceva A. Mif protiv istorii // Peterburgskij teatral'nyj zhurnal. – 2019. – № 2 (96). – S. 92-96.

Somov V. A. «Vozrosshij raboche-krest'yanskij zritel' trebuet…»: kino i sovetskij chelovek 1930-h gg. // KLIO. – 2013. – № 6. – S. 63-68.

Troyanovskij V. A. Vytesnenie istorii // Kinovedcheskie zapiski. – 1990. – № 8. – S. 27-38.

Hodnev A. S. Istoriya i kino: kul'turnoe vzaimodejstvie i protivorechiya // Mir russkogo-voryashchih stran. – 2019. – № 2. – S. 15-22.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 A. A. Kiselyova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.