Pathos and Grotesque: Paolo Sorrentino’s Experience of Finitude

S. N. Shengeliia

Abstract


This article is concerned with the study and establishment of the phenomenon of ‘experiencing the finitude of human existence’, which, within the framework suggested in the thesis, can be represented in modern Italian cinema with the usage of pathos and grotesque. The study of the concept is carried out based on the works of existentialist philosophers, primarily the American philosopher P. Tillich who equates the concept of ‘experiencing finitude’ with the concept of ‘anxiety’. In addition to the study of ‘experiencing finitude’, the study of the concepts of ‘pathos’ and ‘grotesque’, their meaning and transformation within the history of European culture is carried out. The analysis of the representation of the ‘experience of the finitude of human existence’ is carried out based on the works of the modern Italian director P. Sorrentino. His works were chosen due to his role in the modern Italian cinematography: the succession of his artistic methods and the level of demand for his artwork in modern society. In particular, the films Great Beauty (2013), Youth (2015), and the television series Young Pope (2016) are analyzed. The use of pathos and grotesque, confirmed by a general study of the director’s work, allows one to visualize the disembodied philosophical category of ‘experiencing finitude’ on the movie screen. The study of cinema conducted in accordance with existential categories allows for new ways of interaction between contemporary culture and art.

Keywords


experience of finitude; death; pathos; grotesque; cinematography; Paolo Sorrentino

References


Тихонова И.Ю. Конечность человеческого бытия как предмет философского анализа // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015, № 5–2. С. 178–180.

Кьеркегор С. Болезнь к смерти / пер. с дат. Н.В. Исаевой, С.А. Исаева. 2-е изд. М.: Академический проект, 2014. 160 с.

Молчанов В.И. Время и сознание. Критика феноменологической философии. М.: Высш. шк., 1988.

URL: https://www.ruthenia.ru/logos/personalia/molchanov/zb.htm (доступ: 13.05.2021).

Тиллих П. Систематическая теология. T. 1–2. М.; СПб., 2000. 317 с.

Тиллих П. Бытие, небытие и тревога // Консультативная психология и психотерапия. 1994. Т. 3, №. 1.

URL: https://psyjournals.ru/mpj/1994/n1/25612.shtml (доступ: 13.05.2021).

Аристотель. Метафизика // Аристотель. Сочинения: в 4 т. Т. 1. Москва: Мысль, 1976. С. 63–367.

Личковах В.А. Понимание пафоса в древнегреческой и отечественной традициях // Δόξα/Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології. Вип. Т. 4. С. 281–289.

Ямпольский М. Точка–пафос–тотальность // Sign Systems Studies. 2013. Т. 41, №. 2/3. С. 167–186.

Козлова Д.В. Основные подходы к определению понятия «гротеск» // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Филология. 2000, №. 1. С. 119–124.

URL: http://www.unn.ru/pages/vestniki_journals/9999-0196_West_fi lol_2000_1(2)/16.pdf (доступ: 13.05.2021).

Байкель В.Б. Гротеск и немецкая поэтика второй половины ХVIII века // От риторической культуры к культуре Нового времени. Тюмень, 1994. C. 73–81.

Дежуров А.С. Гротеск в немецкой литературе XVIII в. Автореф. … канд. филос. наук. М., 1996.

URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=15962567 (доступ: 13.05.2021).

Кобленкова Д.В. Проблемы становления теории гротеска // Новый филологический вестник. 2006, №. 3.

URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-stanovleniya-teorii-groteska (доступ: 13.05.2021).

Sandig, H. Deutsch Dramaturgie des Grotesken um dei Jahrhunderwende, München, 1980. S. 31.–280. (In Germ.)

Kilbourn, R. “The Cinema of Paolo Sorrentino”, The Cinema of Paolo Sorrentino, Columbia University Press, 2020. 361 p.

Coccia, A. “Youth” la grande leggerezza di Paolo Sorrentino, URL: http://www.linkiesta.it/it/article/812015/05/21/youth-la-grande-leggerezza-di-paolo-sorrentino/25997/ (доступ: 10.05.2021).

Dotto, S. Paolo Sorrentino. L’arte nell’immagine cinematografica: Tesi, Università Ca’Foscari Venezia, 2017. URL: http://dspace.unive.it/handle/10579/9598 (доступ: 10.05.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2022-51-156-191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 S. N. Shengeliia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.