Bergman's Dialogues: Strindberg, Munch and the medieval frescoes

E. A. Shikulya

Abstract


The article deals with Bergman's dramatic search in addressing the theater through the figures of August Strindberg and Henrik Ibsen, the dialogue between Bergman's cinematic style and Edvard Munch's canvases, as well as the influence of medieval and Renaissance motifs on the creation of the film «The Seventh Seal» and its visual solution. Remaining the last modernist in the history of cinema, Ingmar Bergman demonstrates in his films the vast marginalities of intertext, wandering in their diversity from theater productions to monumental painting. This study has a strong tendency to combine art forms into integral complexes, at the intersection of which an additional semantic context arises, expanding and deepening the understanding of each element. Its basis was the search for interconnections and parallel comparison of Bergman's cinema with other art forms. The extensive illustrative content of the article makes it possible to analyze and compare not only emerging thought forms, but also specific compositional, stylistic, and artistic decisions in Bergman's filmography. Thus, the possibility of a horizontal reading of motives makes it possible to place the emphasis not on Bergman himself, but on what is around him, in the semantic field of his idea and the content of the embodiment of this idea.

Keywords


Swedish cinema; Bergman; Strindberg; Ibsen; Munch; Kierkegaard; “The Seventh Seal”; death; the artist's image

References


Сергей Добротворский – 8 // Журнал «Сеанс». 2008.

URL: https://seance.ru/articles/8-32/ (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Карина Добротворская – Кто сильнее? // Журнал «Сеанс». 2008.

URL: https://seance.ru/articles/kto-silnee/ (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Кантор М. История живописи: Эдвард Мунк // Story.

URL: https://story.ru/istorii-znamenitostej/istoriya-iskusstv/istoriya-zhivopisi-edvard-munk/ (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Бергман И. Латерна магика. М.: Вагриус, 2006. 464 с.

Kalin J. The Films of Ingmar Bergman // Part of Cambridge Film Classics. Cambridge University Press, 2003. 268 p.

Кьеркегор С. Несчастнейший // Несчастнейший. Сборник сочинений. М.: ББИ, 2002. С. 17–28.

Стриндберг А. Игра снов. М.: Азбука, 2009. 112 c.

Бергман И. Два интервью // Бергман о Бергмане: Ингмар Бергман в театре и кино. М.: Радуга, 1985. С. 7–44.

Ибсен Х. Кукольный дом // Кукольный дом: Пьесы. М.: Эксмо, 2008. 183 с.

Юрьев А. Драматургия Хенрика Ибсена в отражениях европейской режиссуры рубежа XIX–XX веков // Вопросы театра. 2016. № 1–2. С. 214–224.

Смолев Д. Путеводитель по фильмам Бергмана, нигилиста и проказника // Кинопоиск. 2018.

URL: https://www.kinopoisk.ru/media/article/3221177/ (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Максак М.В. Феномен живописного символизма Эдварда Мунка // Журнал «Дом Бурганова. Пространство культуры». М.: Наука и искусство, 2009. С. 119–131.

Долин А. «Фанни и Александр» Бергмана как сериал // Искусство кино. 2020.

URL: https://kinoart.ru/texts/ponyatnoe-nepostizhimoe-fanni-i-aleksandr-bergmana-kak-serial (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Самин Д.К. Эдвард Мунк // Сто великих художников. М.: Вече, 2014. С. 390–392.

Бергман И. Картины: пер. с швед. А. Афиногеновой. СПб.: Сеанс, 2021. 336 с.

Siclier J. Ingmar Bergman. Paris: Edition universitaires, 1962. 189 p.

Доннер Й. Лицо дьявола // Ингмар Бергман. Статьи, рецензии, сценарии, интервью. М.: Искусство, 1969. С. 37–81.

Bergman I. A Program Note to The Seventh Seal // Steene B. Focus on the Seventh Seal. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1972. P. 70–73.

Anund J., Qviström L. Det Medeltida Uppland. En arkeologisk guidebook. Historiska Media, 2012. 256 p.

Engqvist T. Schacket, döden och Täby // Schacksnack.

URL: http://www.schacksnack.se/artiklar/82126 (access: 20.12.2022). (In Swed.)

David Gariff on Ingmar Bergman // Youtube. National Gallery of Art.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=0x91_opeS3U (access: 20.12.2022). (In Russ.)

Даркевич В. Светская жизнь Средневековья IX–XVI вв. М.: Индрик, 2006. 432 с.

Riksantikvarieämbetet. Medeltidsmästarnas färgval // Rapport från Riksantikvarieämbetet, ett forskningsprojekt finansierat av Kungl. Vitterhets-, Historie- och Antikvitetsakademien, 2010. 64 p. (In Swed.)

Gado F. The Passion of Ingmar Bergman. Durham: Duke University Press, 1986. 564 p.

Steene B. Ingmar Bergman: A Reference Guide. Amsterdam University Press, 2005. 1151 p.

Попова Л.В. Поиск Бога в творчестве А. Хичкока и И. Бергмана // Культура и искусство. 2022. № 8. С. 60–77.

Рубанова И. Бергман. Театр. Кино. СПб.: Сеанс, 2021. 352 c.

Seifert J. Schach, Tod und Liebe // SG 1871 Löberitz e.V. begrüßen.

URL: https://www.sg1871loeberitz.de/gesch_kolumne/seifert.htm (access: 20.12.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2022-53-56-79

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 E. A. Shikulya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.