The Internet as a Special Sphere of Existence of a Modern Classical Music Performer

K. S. Bakirova

Abstract


The article is devoted to the influence of the technical revolution on the development and functioning of classical music. The professional activity of modern classical music performers is strongly dependent on technical devices that became widespread in the twentieth century, when audio and video recordings became an integral part of society. The audience of the XXI century was replenished with generations of millennials and centinials who grew up surrounded by digital technologies, for whom the digitization of culture is a natural phenomenon, and acquaintance with samples of musical art on electronic platforms is comfortable. The principles of replication and transformation of unique works of art into mass production, the technical simplicity of creating and distributing amateur works on the Internet, have formed a special alternative virtual music environment. It operates according to its own rules, laws, algorithms and business models. The audience's interest in performers is measured by new categories — the number of likes and views. With the development of the Internet, Internet bloggers began to play a significant role in shaping public opinion, broadcasting their opinions to subscribers. Any technological revolution leads to changes in the social plan and the emergence of new values, as well as the necessity and inevitability of external and internal modernization of culture.

Keywords


сlassical music art; performance; technical revolution; Internet; virtual music environment; audience; generations of millennials and centenials; like; number of views; blogger; «field» of culture

References


Рубинштейн А.Г. Музыка и ее представителя. Разговор о музыке: уч. пособие. 4 -е изд. стереотип. СПб.: «Лань»; «Планета музыки», 2019. 96 с.

Цыпин Г.М. Человек. Талант. Труд: Музыкант в современном мире: книга для учителя. М.: Просвещение, 1992. 240 с.

Чайковский / переписка с Н. Ф. фон Мекк.

URL: http://www.tchaikov.ru/1880-278.html (дата обращения: от 17.03.2020).

Петрушанская Е. О «ТЕЛЕтелесных» ориентирах среди музыкальных ценностей телевидения // Ракурсы. Вып. 8. М.: ГИИ, 2010. С. 199–213.

URL: file:///C:/Users/79172/Downloads/rakursy_8.pdf (дата обращения: 08.11.2020).

Хокинс Дж. Креативная экономика. Как превратить идеи в деньги. М.: «Классика-XXI», 2011. 256 с.

Хезмондалш Д. Культурные индустрии. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 456 с.

Стракович Ю.В. Цифролюция. Что случилось с музыкой в XXI веке. М.: «Классика-XXI», 2018. 368 с.

Каган М.С. Музыка в мире искусств. СПб.: «Ut», 1996. 232 с.

Журкова Д.А. Классическая музыка в современной массовой культуре России: дисс. … кандидата культурологии. М., 2012. 225 с.

Гофман А.Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. М.: Наука, 1994. 160 с.

Бакирова К.С., Спевак И.В. Классическое искусство и техника: новые реалии // Революция и эволюция: модели развития в науке, культуре и социуме: сб. науч. статей. Н. Новогород: Изд-во Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 2017. С. 342–344.

Хрущева Н. Метамодерн в музыке и вокруг нее. М.: «РИПОЛ классик», 2020. 303 с.

Поспелов П. Валерий Гергиев вступает в Москву. КоммерсантЪ от 13 августа 1996 г. // Новая русская музыкальная критика, 1993–2003: в 3 т. Т. 3: Концерты. М.: Новое литературное обозрение. 2016. С. 157–159.

Санкт-Петербург: У петербургской Филармонии был один из лучших пабликов о классической музыке.

URL: https://sanktpeterburg.bezformata.com/listnews/filarmonii-bil-odin-iz-luchshih/88698605/ (дата обращения: 06.02.2023)

Петрушин В.И. Музыкальная психология. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1997. 384 с.

Бурдьё П. Некоторые свойства полей.

URL: http://bourdieu.name/content/nekotorye-svojstva-polej (дата обращения: 11.11.2020).

Лилти А. Публичные фигуры: Изобретение знаменитости (1750–1850). СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2018. 496 с.

Тард Г. Мнение и толпа // Психология толп. М.: Институт психологии РАН, «КСП+», 1999. С. 255–412.

Адорно Т. Введение в социологию музыки. Двадцать теоретических лекций // Адорно Т.В. Избранное: Социология музыки. М.; СПб.: Университетская книга, 1998. С. 7–190.

Коллингвуд Р.Дж. Принципы искусства. М.: «Языки русской культуры», 1999. 328 с.

Борев Ю.Б. Искусство интерпретации и оценки. М.: Советский писатель, 1981. 400 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2022-54-11-24

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 K. S. Bakirova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.