Communication as a constituent form of organization of activity in pedagogical systems of nobler educational institutions in Russia
Abstract
The article attempts to show the culture of heart as the main value of Russian nobility culture in the early XIX century. On the materials of different researches and sources is given an idea of heartiness as the most important quality in the tradition of orthodoxy; the nobility is given as a bearer and disseminator of Russian Orthodox culture’s values, and numerous facts prove that life philosophy of Russian noblesse in the time of Russian culture’s prime was built on conviction that it is the heart where all human dignity lies. Author claims that idealistic views on the cultured man in the beginning of the XVIII century in the nobility were inconsistent with polite ignorance or coarseness and pedantry. Russian aristocrat of that time was presented as a man of reason, educated not just only in secular things, but in religion, catechism and theology. A rationale of the use of the term is given — author underlines that the term heart used in Russian nobility culture is a structure–forming element, simultaneously feeding the complex of all the ethic achievements of society and having all that achievements in himself. On various factual materials is shown that teaching heart culture means “impression” in the heart of all the rest values of Russian nobility culture, allocation of the concrete number of those is too contingently due to Russian culture’s nature of values placed in Holy Scripture. Among the components that fill the term «heart culture» are stated such as silent veneration of Christian piety, compassion, pity and love, carefulness in teaching religious feelings, reinforcing each other in the thorny way of life, rigorousness to one’s self, forgiveness of other’s weaknesses and simultaneously the intolerance to meanness. Author focuses attention that heartiness nowadays is not just found in public official culture norms, but often is restricted, and the notion “goodness” today is directly related to “usefulness” (N.V. Golik).
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Щедровицкий Г.П. Лекция о пространстве проектирования // Школа Культурной Политики, 2001.
URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/second/2001-1/7.
Борцова Е.С. История понятия "коммуникация" в науке, философии, методологии и социальном управлении // Вестник МГУП имени Ивана Федорова. 2015. № 2. С. 447–458.
Правила военного воспитания относительно благородного юношества и наставления для офицеров, военной службе себя посвятивших, дополненные примерами нужными / cост. А. Бестужев. СПб.: Типография Ивана Глазунова, 1807. 279 с.
Речи, произнесенные при открытии Императорского Царскосельскаго Лицея, в присутствии Его Императорского Величества и Августейшей Фамилии, Октября 19 дня 1811 года. СПб.: Медицинская типография, 1811. 12 с.
Кульман Н.К. Письма Е.А. Энгельгардта к Н.Д. Деларю. СПб.: Тип. Глав. упр. уделов, 1911. 19 с.
Святитель Лука (Войно-Ясенецкий). Сердце как орган высшего познания // Наука и религия: сборник. Ростов-на-Дону: Троицкое слово, 2001. 319 с.
Выжлецов Г.П. Научная рациональность в эпоху аксиологического релятивизма // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. 2015. Вып. 4. С.21-26.
Лихачева Е.О. Материалы для истории женского образования в России. 1086–1856. СПб.: Тип. М. Стасюлевича, 1899. 887 с.
Кириченко О.В. Традиции православной религиозности у русских дворян XVIII столетия. Дисс. ...канд. ист. наук. М., 1997. 290 с.
Рождественский С.В. Эпоха преобразований Петра Великого и русская школа нового времени: Речь. СПб.: Русская школа, 1903. 16 с.
Лядов В.И. Исторический очерк столетней жизни Воспитательного общества Благородных девиц и Санкт-Петербургского Александровского училища. СПб.: Тип. духовного журнала «Странник», 1864. 111 с.
Селезнев И.Я. Исторический очерк бывшего Царскосельского, ныне Александровского Лицея за первое его пятидесятилетие с 1811 по 1861 г. / cост. по предлож. Совета Лицея ... бывшим библиотекарем Лицея. СПб.: Тип. В. Безобразова, 1861. 524 с.
Военский К.А. Царскосельский Лицей в 1812 г. // Оттиск из «Лицейского журнала». 1907/8, № 1. С. 47–49.
Ангальт Ф.Е., граф. Искусство учиться прогуливаясь, или ручная энциклопедия для воспитания, составленная графом Ангальтом. М.: С. Глинка, 1829. 189 с.
Лесков Н.С. Кадетский монастырь // Лесков Н.С. Рассказы и повести. М., Худож. лит., 1981. С. 272–290.
Куницын А.П. Наставление воспитанникам, читанное Куницыным Адъюнкт-профессором нравственных наук // Речи, произнесенные при открытии Императорского Царскосельскаго Лицея, в присутствии Его Императорского Величества и Августейшей Фамилии, Октября 19 дня 1811 года. СПб.: Медицинская типография, 1811. 12 с.
Мордвинова З.Е. Статс-дама Мария Павловна Леонтьева, начальница Воспитательного общества благородных девиц: биограф. очерк. СПб.: Тип. М–ва вн. дел, 1902. 276 с. (Текст писем на русс. и фр.).
Голик Н.В. Культурно-историческая память и достоинство личности // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С.Пушкина. 2012. № 2. С. 67–76.
Ильин И.А. Бессердечная культура // Ильин И.А. Религиозный смысл философии. М.: ООО «Издательство АСТ», 2003. 694, [10] с.
DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2024-59-43-56
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 I. I. Solodovnikova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.