The influence of Western and Russian fine arts on Chinese painting

X. Meng

Abstract


In the field of Chinese and even world art history research, the subject of "the introduction of Western European and Russian art into China" cannot be ignored, which means that Chinese art, as a representative of Oriental art, is gradually moving from tradition to modernity and from conservatism to openness. The article explores the historical preconditions for the entry of Western and Russian fine arts into China — China passively began the process of modernization of the world under the invasion of Western powers, but Western fine arts were thus formally introduced to China, colliding and intermingling with traditional Chinese fine arts. The process of development of Western and Russian art in the Chinese cultural environment is examined: "introduction and dissemination," "integration and transformation," and "rupture and reorganization," Western painting has undergone a long and continuous process of spreading in China. Analyzed a typical sample of Chinese paintings with Western European and Russian influences. Under the influence of Western and Russian art, China developed a new style of Chinese painting with traditional aesthetics. Summarizes the experience of the influence of Western and Russian art on the development of Chinese painting.

Keywords


Fine arts; West; Russia; Chinese painting; influence; development

References


Хэ ЦянГо. Исследование нескольких важных подходов в процессе продвижения западной живописи на Восток // Арт- критика. 2021, № 21. C. 31–33. (На кит.)

Yuan Junhua. “The Introduction and Influence of Russian Painting and its Influence on China”, in Journal of Heihe University, 2018, no. 9: 191–193. (In Chin.)

Го Цзюйхань, Цзян Вэн. Самопроизвольное выражение: Одна из причин упадка поздней китайской живописи // Журнал Академии изящных искусств Хубэя. 2004, № 1. C. 65–68. (На кит.)

Курьянова А.М. Российские художники при Православной миссии в Пекине в XІX веке: к проблеме изучения // Восточный курьер. 2022, № 4. С. 105–116.

Вань Ивэнь. Влияние русской живописи на искусство масляной живописи в Северо-Восточном Китае // художественное образование. 2015, № 12. C. 36. (На кит.)

Ван Давэй. Картины Ланг Шининга как пример внедрения "реалистического взгляда" и совершенствования китайской живописи // Китайский художник. 2014, № 6. C. 74–75. (На кит.)

Янь Юаньсинь. Наследственность и новаторство: исследование рисунков тушью Фан Цзэнсяня, относящихся к новой чжэцзянской школе фигурной живописи // Исследования в области художественного образования. 2014, № 7. C. 8–11. (На кит.)

Хисамутдинов А.А. Русские художники в Китае // Культурное наследие России. 2016, № 3. C. 66–71.

Льдовский Л. Выставка русских художников // Слово. 1931, 20 дек. С. 7.

Черняев В.Ю. Эмигранты и репатрианты ХХ века: Слепухинские чтения // Петербургский исторический журнал. 2014. № 4. C. 304–314.

Самойлов Н.А. Периодизация истории социокультурного взаимодействия России и Китая до 1917 г.: методологические подходы // Вестник СПбГУ. Язык и литература. 2009. № 1–2. C. 209–214.

Алтунян С.С. История возникновения связей между Россией и Китаем // Инновации в науке. 2018, № 1(77). C. 10–13.




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2024-59-104-123

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 X. Meng

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.