To the question of the possibility and necessity of political education (based on the philosophical and pedagogical thought by I. Kant and his followers)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Шачина А.Ю., Шачин С.В. Государство как гарант свободы и деятельность как ее реализация // Государственная служба. 2019. № 5. С. 17–23.
Shachina A.Yu., Shachin S.V. The state as a guarantor of freedom and activity as its realization // Civil Service: scientific journal. Moscow: RANEPA Publ., 2019. No. 5. P. 17–23. (In Russ.)
Шачина А.Ю., Шачин С.В. Шачин С.В., Шачина А.Ю. Концепция общества социальной свободы Акселя Хоннета // Журнал социологии и социальной антропологии. 2022. № 1(25). С. 52–69.
Shachina A.Yu., Shachin S.V. Shachin S.V., Shachina A.Yu. The concept of the society of social freedom by Axel Honnet // Journal of Sociology and Social Anthropology. 2022. No. 1 (25). P. 52–69. (In Russ.)
Шачина А.Ю., Шачин С.В. Обзор книги: Хоннет А. Право свободы: Очерк демократической нравственности // Кантовский сборник. 2012. № 1(39). С. 91–101.
Shachina A.Yu., Shachin S.V. Book review: Honneth A. The Right of Freedom: An Essay on Democratic Morality // Kant collection. Kaliningrad, 2012. No. 1 (39). P. 91–101. (In Russ.)
Gerhardt V. Immanuel Kant. Vernunft und Leben. Stuttgart: Reclam-Verlag, 2002. 380 s. (In Germ.)
Кант И. Основоположения к метафизике нравов // Кант И. Соч.: в 4 т. Т. 3. М.: Московский философский фонд, 1997. С. 39–276.
Kant, I. Fundamentals of the metaphysics of morals // Kant I. Selected works in 4 vols. Vol. 3. Moscow: Moscow Philosophical Foundation, 1997. P. 39–276. (In Russ.)
Кант И. Антропология с прагматической точки зрения. СПб.: Наука, 2002. 471 с.
Kant I. Anthropology from a pragmatic point of view. St. Petersburg: Nauka, 2002. 471 p. (In Russ.)
Hufnagel E. Der Wissenschaftscharakter der Pädagogik: Studien zur pädagogischen Grundlehre von Kant, Natorp und Hönigswald. Würzburg: Königshausen & Neumann Verlag, 1990. 412 s. (In Germ.)
Heitger M. Bildung als Selbstbestimmung / Hrsg. von Winfried Böhm und Volker Ladenthin. Paderborn, München, Wien, Zürich: Ferdinand Schöningh Verlag, 2004. (In Germ.)
Hufnagel E. Globalisierung: Zu ihrer Geschichte und rechtsphilosophischen Systematik // Globalisierung: Probleme der Postmoderne / Hrsg. von E. Hufnagel, J. Zovko. Berlin: Parerga-Verlag, 2006. S. 17–68. (In Germ.)
Гораций. Полн. собр. соч.: пер. с лат. М.; Л.: Academia, 1936. 472 с.
Horace. Complete collection of works. Moscow; Leningrad: Academia, 1936. 472 p. (In Russ.)
Honneth A. Erziehung und demokratische Öffentlichkeit: Ein vernachlässigtes Kapitel der politischen Philosophie // Deutsche Zeitschrift für Erziehungswissenschaften. 2012. No. 15. S. 429–442. (In Germ.)
Honneth A. Die Idee des Sozialismus. Versuch einer Aktualisierung. Berlin: Suhrkamp, 2015. 168 s. (In Germ.)
Шачина А.Ю., Шачин С.В. Признание как альтернатива толерантности, или К вопросу о статусе толерантности в системе целей и ценностей образования // Ценности и смыслы. 2018. № 2(54). С. 112–126.
Shachina A.Yu., Shachin S.V. Recognition as an alternative to tolerance, or On the issue of the status of tolerance in the system of goals and values of education // Values and meanings. 2018. No. 2 (54). P. 112–126. (In Russ.)
Forst R. Toleranz im Konflikt. Geschichte, Gehalt und Gegenwart eines umstrittenen Begriffs. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003. 816 s. (In Germ.)
Brandt R. Die Bestimmung des Menschen bei Kant. 2. Aufl. Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2009. 628 s. (In Germ.)
Саликов А.Н. Кант и современная теория международных отношений // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2013. Вып. 12. С. 97–103.
Salikov A.N. Kant and the modern theory of international relations // Bulletin of the Baltic Federal University n.a. I. Kant. Kaliningrad, 2013. Issue. 12. P. 97–103. (In Russ.)
Кант И. К вечному миру // Кант И. Соч. в 4 т. Т. 1: Трактаты и письма. М.: Ками, 1994. С. 353–479.
Kant I. To eternal peace // Kant I. Selected works in 4 vols. Vol. 1: Treatises and letters. Moscow: Kami, 1994. P. 353–479. (In Russ.)
Бахтин М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М. Автор и герой: к философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000. С. 9–226.
Bakhtin, Mikhail. The author and the hero in aesthetic activity // Bakhtin, Mikhail. The author and the hero: Towards the philosophical foundations of the Humanities. St. Petersburg: Azbuka, 2000. P. 9–226. (In Russ.)
Шачина А.Ю., Шачин С.В. К вопросу о демократической основе нравственности в образовании // Педагогика. 2018. № 9. С. 19–23.
Shachina A.Yu., Shachin S.V. On the issue of the democratic basis of morality in education // Pedagogy: scientific and theoretical journal. Moscow, 2018. No. 9. P. 19–23. (In Russ.)
DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-1245-2024-61-28-51
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 S. V. Shachin, A. Yu. Shachina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.