Маска, актер и зритель в классической античной трагедии

А. А. Котыло

Abstract


Статья посвящена рассмотрению маски в качестве неотъемлемого элемента единой интегральной системы классической античной трагедии. В статье рассматриваются вопросы о взаимодействия масок с драматургией и мифом, особенностей их визуальной организации и восприятие маски зрителем. Автор затрагивает проблему специфики игры актера в маске, выявляет основные механизмы коммуникации актера и зрителя в античном театре.

Ключевые слова: античность, трагедия, маска, актер, зритель, миф, восприятие, трансформация,коммуникация

 

MASKA, AKTER I ZRITEL'' V KLASSIChESKOJ ANTIChNOJ TRAGEDII

MASK, ACTOR AND SPECTATOR IN CLASSICAL ANCIENT TRAGEDY

The article is devoted to investigation of the mask as an essential element of united integral system of classic ancient tragedy. The article examines the issues of masks’ interaction with drama and myth, features of its visual organization and a spectator’s perception of the mask. The author refl ects upon a problem of specifi c character of actor’s performance when wearing the mask and reveals fundamental communicative mechanisms between the actor and the spectator in ancient theater.

Key words: antiquity, tragedy, mask, actor, spectator, myth, perception, transformation, communication


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Studia Culturae