Public art:недовольство скульптурой

М. В. Шматко

Abstract


Описывается феномен «паблик арта», искусства в общественных местах. Исследуются особенности этого течения. Public art представляется наиболее движущим весь поток современного искусства процессом, и показано его влияние на коммуникации в культуре. Рассматриваются сходства и различия в экспонировании арт-объектов в музейном пространстве и в городской среде. Представлен критический анализ выставки Энтони Гормли в Эрмитаже, которая также показательна с точки зрения взаимодействия современного искусства и классических музейных пространств.

Ключевые слова: Музеефикация культуры, коммуникация посредством искусства, произведение как производное, музейная среда и общественное пространство, процесс наделения смыслом, искусство в пространстве города — бунт или капитуляция?

 

PUBLIC ART: NEDOVOL''STVO SKUL''PTUROJ

PUBLIC ART: THE UNEASINESS IN SCULPTURE

The text below is contains attempts of the light hermeneutic discourse on the phenomenon of contemporary artistic practices in public art. I am going to explore the content of that movement and show its many values. Public art is considered to be a vital part of art in general and l aim to show how important it is for intercultural communication. I will also show both the similarities and the differences between exposure of objects in the museum and in the city environment. To do all of this I am going to critically analyze the Anthony Gormley’s exhibition at the Hermitage also to demonstrate the relationship between contemporary art and classic museum spaces.

Key words: Cultural transformation into a mueum, communication between art practices, art object as a derivative work, the museum environment and a public space, the process of making sense from the object, art in urban space — a rebellion or surrender?


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Studia Culturae