«IMPERIAL» AND «PERSONAL» IN THE TEXT OF SAINT-PETERSBURG ARCHITECTURE AT THE BEGINNING OF THE 18TH CENTURY

Л. А. Клюкина

Abstract


The article examines the architecture of Saint-Petersburg at the beginning of the 18th century as a text. From the standpoint of semiotic approach, the architecture of Saint Petersburg reveals imperial symbolism. In the context of phenomenological approach, the text of the architecture of Saint-Petersburg reveals the idea of the connection of existence with transcendence. The understanding of this idea assumed the mental technique which differentiated between the position of the bearer of the culture and that of the observer which was out of question under the conditions of the imperial culture.

Keywords


architecture of Saint Petersburg at the beginning of the 18th century, ambivalence, idea of empire, culture of St Petersburg, semiotic approach, transcendence, phenomenological approach, existentia

References


Белинский В. Г. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 11. М., 1956.

Евсина Н. А. Архитектурная теория в России XVIII в. М.: Наука, 1975.

История русской архитектуры. СПб., 1994.

Кантор В. Санкт-Петербург: Российская империя против российского хаоса.

М., 2008.

Клюкина Л. А. Формирование и функционирование имперского сознания

в русской культуре: Опыт феноменологического прочтения. СПб.: Санкт-

Петербургское Философское общество, 2009.

Лихачев Д. С. Избранные работы: в 3 т. Т. 3. Л., 1987.

Лотман Ю. М. Символика Петербурга и проблемы семиотики города // Се-

миотика города городской культуры: Петербург: Труды по знаковым систе-

мам / Тартуский государственный университет, 1984. Вып. 664.

Люсый А. П. Борьба за семиозис. Разрыв-теория текстуального существова-

ния // Вопросы культурологии. 2014. № 8.

Прозерский В. В. Философско-исторический подход к культуре Санкт-

Петербурга // Studia Culturae. 2010. № 10.

Топоров В. Н. Петербург и Петербургский текст // Семиотика города город-

ской культуры: Петербург: Труды по знаковым системам / Тартуский госу-

дарственный университет, 1984. Вып. 664.

Уваров М. С. Архитектоника исповедального слова. СПб.: Алетейя, 1998.

Хайдеггер М. Время и бытие. М., 1993.

Tra n s l i t

Belinskij V. G. Polnoe sobranie sochinenij: v 13 t. T. 11. M., 1956.

Evsina N. A. Arhitekturnaja teorija v Rossii XVIII v. M.: Nauka, 1975.

Istorija russkoj arhitektury. SPb., 1994.

Kantor V. Sankt-Peterburg: Rossijskaja imperija protiv rossijskogo haosa. M.,

Kljukina L. A. Formirovanie i funkcionirovanie imperskogo soznanija v russkoj

kul’ture: Opyt fenomenologicheskogo prochtenija. SPb.: Sankt-Peterburgskoe

Filosofskoe obshhestvo, 2009.

Lihachev D. S. Izbrannye raboty: V 3-h t. T. 3. L., 1987.

Lotman Ju. M. Simvolika Peterburga i problemy semiotiki goroda // Semiotika

goroda gorodskoj kul’tury: Peterburg: Trudy po znakovym sistemam/ Tartuskij

gosudarstvennyj universitet, 1984. Vyp. 664.

Ljusyj A. P. Bor’ba za semiozis. Razryv-teorija tekstual’nogo sushhestvovanija //

Voprosy kul’turologii. 2014. № 8.

Prozerskij V. V. Filosofsko-istoricheskij podhod k kul’ture Sankt-Peterburga //

Studia Culturae. 2010. № 10.

Toporov V. N. Peterburg i Peterburgskij tekst // Semiotika goroda gorodskoj

kul’tury: Peterburg: Trudy po znakovym sistemam / Tartuskij gosudarstvennyj

universitet, 1984. Vyp. 664.

Uvarov M. S. Arhitektonika ispovedal’nogo slova. SPb.: Aletejja, 1998.

Hajdegger M. Vremja i bytie. M., 1993.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Studia Culturae