IN HOMAGE TO XX CENTURY: FROM LENIN TO WARHOL, AND VICE VERSA

А. В. Апыхтин, С. А. Гашков

Abstract


This paper treats the social-philosophical content of the work of the contemporary art. For instance, we study a famous representative of pop-art, Andy Warhol (1928-1987), espe-cially his work ‘Lenin’. We try to prove that the work of Warhol was due no only to the post-industrial era, but also to a philosophical problematization of the fundamental prob-lems of ‘our contemporaneity’ (according to Ch. Baudelaire), independently of ideolo-gies. The art itself, in its current condition, sees deeply in the heart of humanity and surpasses every social critics. The modernity in the shadows of art is a paradox of tragedy of the human existence.

Keywords


social-philosophical analysis of the contemporary art; pop-art; A. Warhol; figurative art; high Modernism

References


Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Культурная революция; Республика, 2006. С. 150.

Болтански Л., Кьяпелло Э. Новый дух капитализма. М., 2011.

Бухло Х.Д.Б. О В.Беньямине // Искусство с 1900 года: модернизм, антимодернизм, постмо-дернизм. М., 2015. С. 295-299.

Вождь: Ленин, которого мы не знали. Саратов, 1991.

Де Дюв Т. Невольники Маркса. Бойс, Уорхол, Кляйн, Дюшан. М., 2016.

Дмитриева Н.А. Некоторые мифы о Пикассо // Западное искусство. ХХ век. М., 1978. С. 292-304.

Зедльмайр Г. Искусство и истина: Теория и метод истории искусства. СПб., 2000; Cмерть света // Зедльмайр Х. Утрата середины. М., 2008.

Уорхол Э. Философия Энди Уорхола. От А к Б и наоборот. М., 2002.

Фокин С.Л. Пассажи. Этюды о Бодлере. СПб., 2011.

Фуко М. Это не трубка. М., 1999. С. 100.

Groys B. Art Power. Cambridge, Mass., 2008.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.