THE PROBLEM OF INTERPRETATION OF MUSIC IN THE CONTEXT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS (HERMENEUTICS-AXIOLOGICALAPPROACH)

Е. А. Капичина

Abstract


The article characterized the sense of hermeneutics-axiological approach to the philoso-phical analysis of the problem of interpretation of the music. This approach allows us to analyze the essential foundation of the process of formation of musical meaning, mean-while this problem is impossible within the musicological analysis.

Keywords


musical text; interpretation of music; musical thinking

References


Савенко С. Музыкальный текст как предмет интерпретации: между молчанием и красно-речивым словом // Искусство ХХ века как искусство интерпретации. Нижний Новгород, 2006 - С. 318 - 332.

Саввина Л. В. Звукоорганизация музыки ХХ века как объект семиотики: монография. Астрахань: Издательство ОГОУ ДПО «АИПК», 2009. – 321 С.

Суханцева В. К. Музыка как мир человека. От идеи вселенной – к философии музыки: Монография. – К.: Факт, 2000. – 176 С.

Тараканов М. Е. Замысел композитора и пути его воплощения // Психология процессов художественного творчества. Л.: Наука, 1980. - С. 127-138.

Эко У. Открытое произведение. Форма и неопределённость в современной поэтике; [пер. с итал. А. Шурбелева]. – СПб.: Академический проект, 2004. – 384 С.

Eco U. The Limits of Interpretation. – Indiana University Press, 1990. – 260 s.

Heidegger M. Sein und Zeit. – Tübingen: Niemeyer, 1963. – 437 s.

Schleiermacher Fr. D. E. Hermeneutik. – Ajflage Heidelberg, 1974. - 342 s.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Studia Culturae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.