ARTISTIC PRACTICE FROM THE «END OF THE CENTURY» TO NEOAVANGUARDIA: BEYOND THE REAL

А. В. Апыхтин, С. А. Гашков

Abstract


The art since Aristoteles is considered as the imitation of the nature. in this sense, the art is a double of the nature. The latin proverb says that one that travels do not change his mind. we can say that an artist traveler that lives and creates in another country creates a double of his mind. to create a double is a way to change one’s mind in the condition of the impossibility of this creation. The Turkish and Parisian painter Albert Bitran creates a series of pictures Doubles, and this pictures provoke the interpretation of French philosopher Claude Lefort. In this paper we try to continue this discussion of the art and philosophy.


Keywords


Albert Bitran; Claude Lefort; doubles; repetition; the philosophy of reflection in arts

References


Бухло, Бенджамин Х.Д. Неоавангард и культурная индустрия. Статьи о

европейском и американском искусстве 1955-1975 годов. М., 2016. – 720 с.

Гашков С.А. К проблеме телесности во французской постфеноменологии

[Текст] // Сергей Гашков, см.: Логос. 2010. №5. С.231-244.

Делёз Ж. Различие и повторение. СПб.: Петрополис, 1998. – 384 с.

Ичин К. Живопись – Философия. // Ичин К. Авангардный взрыв: 22 статьи о русском авангарде. СПб.: Изд. европ. унив-та в СПб., 2016. С.303-380.

Касториадис К. «Воображаемое установление общества». - «Гнозис», «Логос», 2003, - 480 с.

Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. - Пер. С фр. СПб A-cad, 1994, - 408с.

Мерло-Понти M. «Видимое и невидимое» [1968].

Lefort C. « Sur une colonne absente, Ecrits autour de Merleau-Ponty », Editions Gallimard, Collection Les Essais, 1978, 225 p.

Estienne Ch. Bitran ou la chaleur des gris par, galerie Ariel, 1956.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.