ITALY IN TREND: SURMOUNTING OF THE CULTURAL EXCLUSION

ZH. V. Nikolaeva/Ж. В. Николаева, K. A. Ocheretianij/ К. А. Очеретяный

Abstract


The results of this study are based on the reflection, which takes as its object the phenomena of exclusion and re-actualization, connected with the historical process of restoration of identification self-respect. «The European and world scenario» has been radically changed after the World War II. The gap in the Italian culture identification code has been eliminated through the adoption of the informational potential of new media discourse. After its identity as a potential political superpower failed, Italy revived in the media discourse as a «fashion»superpower, as an unobtainable object of desire. Notwithstanding apparent heterogeneity of goals, Italy indeed rapidly created a «cultural moment» (Antonio Gramsci), which has allowed Italian patterns to step outside the national borders and to overcome its cultural exclusion. Since then, for more than five decades, these patterns have been developing Italian symbolic capital, constructing new mythology, and influencing collective memory. The authors drive attention to three aspects of this process: the role of fashion for Italy in the processes of identification re-inclusion; the power of corporeality in the philosophy of everyday life; the embodiment or exclusion of tradition in the social and cultural sphere.

Keywords


Identity; Italy; fashion; Made in Italy; XX century; the brand history; re-actualization; re-inclusion; collective memory; myth construction; cultural exclusion

References


Ренци М. Цит. по интервью представителя МИД Италии Марио Джиро журналу ЛИМЕС «Итальянский язык как наследие и как геополитический инструмент». [Электронный ресурс]. URL: http://www.limesonlinecom/la–lingua–italiana–e–un–patrimonio–e–uno–strumento–geopolitico/67427?refresh_ce (дата обращения 15.01.16).

Холодковский К.Г. Меняющийся политический образ Италии. // Италия в начале XXI века. Сборник статей по итогам конференции (ИМЭМО РАН, 1 декабря 2014 года). – М.: ИМЭМО РАН. 2015.

Мерлотти А. «Пути моды «Made in Italy». См.: Merlotti A. I percorsi della moda «Made in Italy». [Электронный ресурс]. URL: http://www.treccani.it/enciclopedia/i-percorsi-della-moda-made-in-italy_(Il-Contributo-italiano-alla-storia-del-Pensiero:-Tecnica)/ (дата обращения 15.10.16).

Грамши А. Искусство и политика. В 2-х т. Пер. с итал. М.: Искусство, 1991.

Агамбен Дж. Профанации. Пер. с итал. К. Токмачева под. Ред. Б. Скуратова. – М.: Гилея. 2014.

Цит. по: Агамбен Дж. Профанации. Пер. с итал. К. Токмачева под. Ред. Б. Скуратова. М.: Гилея. 2014.

Агамбен Дж. Профанации. Пер. с итал. К. Токмачева под. Ред. Б. Скуратова. М.: Гилея. 2014.

Дебор Г. Общество спектакля. М.: Логос. 2000. 184 с.

Агамбен Дж. Профанации. Пер. с итал. К. Токмачева под. Ред. Б. Скуратова. М.: Гилея. 2014. 10. Шевлякова Д.А. Доминанты национальной идентичности итальянцев. Диссерт. на соиск. уч. ст. доктора культурологических наук. М.: 2011. [Электронный ресурс]: Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat http://www.dissercat.com/content/dominanty-natsionalnoi-identichnosti-italyantsev#ixzz4LkR47zqL (дата обращения 30.09.2016).

Лотман Ю.М. Семиосфера. Внутри мыслящих миров. С.-Пб.: Искусство–СПБ, 2000. 704 с.

TRANSLIT

Renzi M. Cit. po «Interv'yu predstavitelya MID Italii Mario Dzhiro zhurnalu LIMES». [EHlektronnyj resurs].URL:http://www.limesonlinecom/la–lingua–italiana–e–un–patrimonio–e–uno–strumento–geopolitico /67427?refresh_(data obrashcheniya 15.01.16).

Holodkovskij K.G. Menyayushchijsya politicheskij obraz Italii. // Italiya v nachale XXI veka. Sbornik statej po itogam konferencii (IMEHMO RAN, 1 dekabrya 2014 goda). M.: IMEHMO RAN. 2015. S.7.

Merlotti A. «Puti mody «Made in Italy». Sm.: Merlotti A. I percorsi della moda «Made in Italy». [EHlektronnyj resurs]. URL: http://www.treccani.it/enciclopedia/i-percorsi-della-moda-made-in-italy_(Il-Contributo-italiano-alla-storia-del-Pensiero:-Tecnica)/ (data obrashcheniya 15.10.16).

Gramshi A. Iskusstvo i politika. V 2-h t. Per. s ital. M.: Iskusstvo, 1991.

Agamben Dzh. Profanacii. Per. s ital. K. Tokmacheva pod. Red. B. Skuratova. M.: Gileya. 2014.

Cit. po: Agamben Dzh. Profanacii. Per. s ital. K. Tokmacheva pod. Red. B. Skuratova. M.: Gileya. 2014.

Agamben Dzh. Profanacii. Per. s ital. K. Tokmacheva pod. Red. B. Skuratova. M.: Gileya. 2014..

Debor G. Obshchestvo spektaklya. M.: Logos. 2000. 184 s.

Agamben Dzh. Profanacii. Per. s ital. K. Tokmacheva pod. Red. B. Skuratova. M.: Gileya. 2014. S. 91.

SHevlyakova D.A. Dominanty nacional'noj identichnosti ital'yancev. Dissert. na soisk. uch. st. doktora kul'turologicheskih nauk. M.: 2011. [EHlektronnyj resurs] : Nauchnaya biblioteka dissertacij i avtoreferatov disserCathttp://www.dissercat.com/content/dominanty-natsionalnoi-identichnosti-italyantsev# ixzz4LkR47zqL (data obrashcheniya 30.09.2016).

Lotman YU.M. Semiosfera. Vnutri myslyashchih mirov. S.-Pb.: Iskusstvo–SPB, 2000. 704 s.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Studia Culturae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.