THE SYNTAX FOR LOSS

S. A. Troitskiy/С. А. Троицкий

Abstract


The article attempts to reveal the cultural trauma through the concept of «loss» which allows us to consider the cultural trauma using functional universalization of values. Term «loss» is more universal term, it consists of both trauma and sacrifice. Sacrifice involves the recognition of transience. In opposite of it, trauma actualized by impossibility of accepting of loss. Trauma does not allow to abandon the traumatic feeling of reality, which employs mechanisms of historical or personal memory. They are based on the construction of past time and lost space. Any loss (both trauma and sacrifice) expands historically, i.e. narrative. The loss itself is neutral and its expanding depends on the chosen vector of the design (as a sacrifice, or as a trauma), it depends on which elements are enhanced and which ones are alienated (excluded) in the process of actualization. Given all this, it can be argued loss has constructive character. There is own syntax into the basis of each concrete loss construct.


Keywords


trauma; sacrifice; loss; topographic hierarchy; Center; periphery; deactualization; cultural exclusion zones; neurosis; documentality; construct

References


Andina T. An Ontology for Social Reality. London, Palgrave Macmillan, 2016.

Ferraris M. Diversity of Social Objects. Outlines of a Theory // Human Diversity and the Law / Ed. by M. Bussani, M. Graziadei. Brussels; Berne; Athens: Stämpfli-Bruyland-Sakkoulas, 2005. P. 135–178.

Ferraris M. Documentality. Why is necessary to leave traces. N.Y.: Fordham Univ. Press, 2012.

Ferraris M. Social ontology and documentality // Eine Typologie der Formen der Begriffsgeschichte. Archiv für Begriffsgeschichte. 2010. Sonderheft 7. S. 133–148.

Halbwachs M. The Collective Memory. New York, Harper & Row Colophon Books, 1980.

Rigney A. Plenitude, Scarcity and the Circulation of Cultural Memory. Journal of European Studies, 2005. Vol. 35. № 1. P. 209-226.

Агамбен Дж. Homo Sacer: Суверенная власть и голая жизнь. М.: Издательство «Европа», 2011. – 256 с.

Байбурин А.К. Ритуал: свое чужое // Фольклор и этнография: Проблемы реконструкции фактов традиционной культуры. Л., 1990. –С. 3-16

Бродский А.И. АНАТОМИЯ ТРАДИЦИЙ // Studia Culturae, 2016, №30. С.18–29.

Бродский А.И. Кто взойдет на гору Господню? Польша, Россия и Украина в свете мессианской идеи. // Вече: альманах русской философии и культуры, 2015. – № 27. – С. 183-206.

Бродский А.И. Культура и невроз. Комментарий к антропологии С.Н. Давиденкова // Вече. Альманах русской философии и культуры. 2004. №16. – С.83-93.

Бродский А.И. Травма и конструкция в национальном самосознании. На материале истории восточноевропейских евреев конца XIX – начала XX века // Философия и культура, 2015. № 12. – С. 1783-1793.

Давиденков С.Н. Эволюционно-генетические проблемы в невропатологии. Л.: Государственный институт усовершенствования врачей им. С. М. Кирова, 1947. - 380 с.

Давуан Ф., Годийер Ж.-М. История по ту сторону травмы // Травма:пункты: Сборник статей / Сост. С Ушакин и Е. Трубина. – М.: Новое литературное обозрение, 2009. – С.145-169.

Капельчук К.А. К генеалогии угнетенного: марксизм и дискурс жертвы // Неприкосновенный запас, №109 (5/2016). С. 146-163.

Курочка // Народные русские сказки. Из сборника А.Н. Афанасьева. – М.: Правда, 1982. – С. 63.

Лотман Ю. М. «Договор» и «вручение себя» как архетипические модели культуры // Лотман Ю. М. Избранные статьи: В 3 т. – Т. 3. – Таллинн: Александра, 1993. – 480 с. – С. 345-355.

Рогова Н.Б. Блокадный дневник: чтение и письмо как способ преодоления предельного состояния // Обретение смысла. Чтение и письмо как философская проблема. – СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2014. – С. 123-150.

Савчук В.В. Кровь и культура. – СПб.: Издательство С.-Петербургского университета, 1995. – 180 с.

Семенова В.В. Травмированная память как ресурс формирования коллективной идентичности: случай бывших афганцев // Власть времени: социальные границы. Памяти. Под редакцией В.Н. Ярской и Е.Р. Ярской-Смирновой. – М.: ЦСПГИ, Вариант, 2011. – С . 63-87.

Смирнов И.П. В начале была травма // Звезда, 2015. №12. – С. 230-245.

Травма: пункты: Сборник статей. – М.: Новое литературное обозрение, 2009. – 936 с.

Троицкий С.А. Проблема терминологической точности при изучении зон культурного отчуждения // Новое литературное обозрение, 2015. № 3(133). – С. 66-75.

Трубина Е.Г. Учась вспоминать: векторы исследований памяти // Власть времени: социальные границы. Памяти. Под редакцией В.Н. Ярской и Е.Р. Ярской-Смирновой. – М.: ЦСПГИ, Вариант, 2011. – С. 25-44.

Ушакин С. «Нам этой болью дышать?»: О травме, памяти и сообществах // Травма:пункты: Сборник статей / Сост. С Ушакин и Е. Трубина. – М.: Новое литературное обозрение, 2009. – С. 5-44.

Фрейд З. Тотем и табу. – СПб.: Азбука-классика, 2005. – 256 с.

Фрейд З. Человек по имени Моисей и монотеистическая религия. – СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус, 2012. – 192 с.

TRANSLIT

Andina T. An Ontology for Social Reality. London, Palgrave Macmillan, 2016.

Ferraris M. Diversity of Social Objects. Outlines of a Theory // Human Diversity and the Law / Ed. by M. Bussani, M. Graziadei. Brussels; Berne; Athens: Stämpfli-Bruyland-Sakkoulas, 2005. P. 135–178

Ferraris M. Documentality. Why is necessary to leave traces. N.Y.: Fordham Univ. Press, 2012.

Ferraris M. Social ontology and documentality // Eine Typologie der Formen der Begriffsgeschichte. Archiv für Begriffsgeschichte. 2010. Sonderheft 7. S. 133–148.

Halbwachs M. The Collective Memory. New York, Harper & Row Colophon Books, 1980.

Rigney A. Plenitude, Scarcity and the Circulation of Cultural Memory. Journal of European Studies, 2005. Vol. 35. № 1. P. 209-226.

Agamben G. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Мoscow: Europe, 2011. (in Russian)

Bayburin A. Ritual: svoe chuzhoe [Ritual: own stranger] in Folklor I etnografija: Problemy rekonstrukcii faktov tradicionnoj kul'tury [Folklore and ethnography. Problems of reconstruction of traditional culture facts]. Leningrad., 1990. P. 3-16 (in Russian)

Brodsky A. ANATOMY OF TRADITION. Studia Culturae, 2016, №30. P.18–29 (in Russian)

Brodsky A. Who shall ascent into the hall of the Lord? Poland, Russia and Ukraine in the light of messianic ideas. Veche: almanac of Russian philosophy and culture, 2015. № 27. P. 183-206. (in Russian)

Brodsky A. Kul'tura i nevroz. Kommentarij k antropologii S.N. Davidenkova [Culture and neurosis. Commentary to the S. Davydenkov’s anthropology]. Veche: almanac of Russian philosophy and culture. 2004. №16. P. 83-93. (in Russian)

Brodsky A. Travma i konstrukcija v nacional'nom samosoznanii. Na materiale istorii vostochnoevropejskih evreev konca XIX – nachala XX veka [Trauma and construction in national consciousness. On the material history of East European Jews of the late XIX – early XX century]. Philosophy and Culture, 2015. № 12. P. 1783-1793. (in Russian)

Davydenkov S. Evoljucionno-geneticheskie problemy v nevropatologii [Evolutionary-genetic problems in neuropathology]. Leningrad, Gosudarstvennyj institut usovershenstvovanija vrachej im. S. M. Kirova, 1947. (in Russian)

Davuan F., Godier J-M. Istorija po tu storonu travmy [Story on the other side of the trauma] in Travma:punkty [Trauma:points]. Ed. by Serguei Oushakine and Elena Trubina. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2009. P.145-169. (in Russian)

Kapelchuk К. K genealogii ugnetyonnogo: marksizm I diskurs jertvy [On the Genealogy of the Oppressed: Marxism and Discourse of the Victim]. Neprikosnovenny Zapas (NZ), №109 (5/2016) (in Russian)

Kurochka in Narodnye russkie skazki. Iz sbornika A.N. Afanas'eva [Russian folk tales. From the collection of A. N. Afanasyev]. Moscow: Pravda, 1982. P. 63. (in Russian)

Lotman Yu. «Dogovor» i «vruchenie sebja» kak arhetipicheskie modeli kul'tury [Contract and «presentation of oneself» as archetypal models of culture] in Lotman Yu. Izbrannye stat'i [Selected articles]. Issue 3. Tallinn: Alexandra, 1993. P. 345-355. (in Russian)

Rogova N. Blokadnyj dnevnik: chtenie i pis'mo kak sposob preodolenija predel'nogo sostojanija [Siege diary: reading and writing as a way of overcoming the limit state] in Obretenie smysla. Chtenie i pis'mo kak filosofskaja problema [The discovery of meaning. Reading and writing as a philosophical problem]. Saint Petersburg: Saint Petersburg philosophical society, 2014. P. 123-150. (in Russian)

Savchuk V. Krov' i kul'tura [Blood and culture]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University, 1995. (in Russian)

Semenova V. Traumatic memory as a resource of collective identity: the case of Afghanistan war veterans. In: The Power of Time: social frames of memory, edited by Valentina Yarskaya and Elena Iarskaia-Smirnova. Moscow: Variant, CSPGS, 2011. P. 63-87.

Smirnov I. V nachale byla travma [In the beginning was trauma]. Zvezda, 2015. №12. – P. 230-245. (in Russian)

Travma:punkty [Trauma:points]. Ed. by Serguei Oushakine and Elena Trubina. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2009. (in Russian)

Troitskiy S. A Problem Of Terminological Precision In Studies On Cultural Exclusion Zones. New Literary Observer, 2015. № 3 (133). – P. 66-75. (in Russian)

Trubina E. Learning to remember: the vectors of memory studies. In: The Power of Time: social frames of memory, edited by Valentina Yarskaya and Elena Iarskaia-Smirnova. Moscow: Variant, CSPGS, 2011. P. 25-44.

Oushakin S. «Nam etoj bol'ju dyshat'?»: O travme, pamjati i soobshhestvah [Should we breathe this pain?: On trauma, memory, and communities] in Travma:punkty [Trauma:points]. Ed. by Serguei Oushakine and Elena Trubina. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2009. P. 5-44. (in Russian)

Freud S. Totem and Taboo. Saint Petersburg: Azbook-classic, 2005. (in Russian)

Freud S. Moses and Monotheism. – Saint Petersburg: Azbook, Azbook-Athicus, 2012. (in Russian)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.